Lite mat i magen – sedan kan gästerna shoppa vidare på Gekås i Ullared. Här är tempot högt, men roterande arbetsuppgifter gör restaurangjobbet mer skonsamt.
Till Gekås i Ullared kommer folk från hela norra Europa för att handla. Den genomsnittliga kunden tillbringar fem timmar i butiken, men många stannar längre. Då behöver de äta för att orka.
– Jag har tagit hand om folk som har svimmat för att de inte har ätit eller druckit ordentligt, så det är tur att vi finns, säger HRF:aren Linda Persson.
Hon är restaurangbiträde och jobbar i matsalen på Gekås 6 800 kvadratmeter stora och nyrenoverade restaurangplan.
Här finns ett kafé, den stora kundrestaurangen och en nyöppnad texmex-servering.
– Under högsäsong är det långa köer utanför. Vi måste ha kövakter för annars står folk och blockerar toaletterna så att kunderna inte kommer ut, säger Linda.
Lunchen är stressigast, då ska alla in och äta spätta, schnitzel eller något annat på den fasta menyn.
– Lika mycket som andra restauranger har på en hel dag har vi på en timme, säger Linda.
Två team håller undan
När Hotellrevyn hälsar på står hon i disken. Personalen har nyligen delats in i två arbetslag. Serviceteamet har hand om kassan och att lägga upp mat till kunderna. Gästteamet jobbar med disken halva dagen och plockar och håller rent i matsalen andra halvan.
Linda tycker att det är bra att rotera, det blir inte lika tungt för rygg och axlar.
– Jag har ont i ryggen efter att ha jobbat 23 år i vården. Det är tunga lyft här också, men det blir inte lika monotont när vi byter arbetsuppgifter, säger hon.
Edyta Nilsson lastar upp brickor med disk på ett rullband. Linda Persson och Gustaf Hillertz sorterar tallrikar, muggar och glas. Besticken åker vidare, de blir fångade av magneter i diskmaskinen innan de hamnar i olika fack.
Vad är roligast, matsalen eller disken?
– Har man ett gott tempo i disken så är det väldigt trevligt här. Men det är skoj att träffa kunder ute i matsalen också, säger Gustaf.
Linda älskar det sociala i matsalen.
– Men i disken kan vi prata med varandra medan vi jobbar. Vi skämtar mycket. Det kan man inte göra i matsalen, där är vi ansiktet utåt.
Facklig framgång på Gekås
Många på arbetsplatsen kallar Linda för ”mamma”.
– Vi är som en familj. Men det är också för att Linda alltid hjälper oss, säger Edyta Nilsson.
Linda är engagerad i facket och den som diskuterar med cheferna om det är något. Nu vill hon starta en klubb på arbetsplatsen och få fler att gå med i facket. Hon är bra på att värva medlemmar.
– Men det är också för att Linda alltid hjälper oss, säger hon.
– Jag brukar berätta vad som hände när jag blev sjukskriven på min förra arbetsplats. Om jag inte hade fått hjälp av facket när arbetsgivaren krånglade så hade jag varit utan lön i sex månader, säger Linda.
Förbättring för deltidsanställda
En fråga för facket är att många är deltidsanställda på en låg procent och jobbar extra resten.
Elahe Nazari var tidigare fast anställd på 20 procent men jobbade 80. Nu har hennes fasta anställning ökat till 78,43 procent.
– Och vi har möjlighet att boka fler pass om vi vill. Jag trivs väldigt bra här. Alla är glada och vi har ett bra teamwork, säger hon medan hon skrapar tallrikarna rena från matrester i ett rasande tempo.
– Flera har fått utökade tjänster den senaste tiden så det känns som att arbetsgivaren lyssnar på facket, säger Linda.
Gästflödet på Gekås
- Lugnast är det efter lunchen, en tisdag före löning i januari.
- Fredagar, lördagar och måndagar är det mer att göra. Särskilt på lov och långhelger.
- Från sportlovet och framåt ökar antalet gäster.
- Runt lunch är det fullt ös i restaurangen. Vid femtiden kommer gästerna tillbaka för att äta middag.
- Är det lönehelg OCH sommarlov? Då får gästerna stå länge i kö oavsett vilken tid på dagen de kommer.
En annan anpassning är att kvällspassen har blivit en timme längre. Nu jobbar de 11-21 i stället för 11-20.
– Det var så stressigt att hinna klart allt innan vi stängde, så för att underlätta för personalen fick vi en timme till på kvällen. Jag jobbar hellre en timme extra i lugn och ro. Men det passar inte alla som bor långt bort och har bussar att passa, säger hon.
Kärlek på jobbet
Lindas äldsta dotter tog studenten i våras och jobbar också på Gekås nu – på väskavdelningen.
Dessutom är Linda förlovad med en kollega. Det var när hon jobbade i personalrestaurangen som Ola-Conny Wallgren fick syn på henne.
– Men han var blyg så det tog några månader innan han vågade ta första steget, säger hon.
Ola-Conny är ett känt ansikte efter tv-serien om Ullared och är fortfarande flitigt anlitad för tv-produktioner och reklamfilmer.
– Men jag kommer alltid jobba kvar på Gekås, säger han när han kommer upp till restaurangen för att fotograferas.
Vad är det som gör att ni trivs?
– Det är det sociala. Vi möter nya människor varje dag. Det är ett äventyr, man vet aldrig vad som ska hända. Jag trivs när det är mycket att göra, det blir tråkigt annars, säger Ola-Conny.
Men när de kommer hem behöver de ladda batterierna efter att ha haft människor omkring sig hela dagen.
– Då blir det soffläge och tv, säger Linda.