Efter nästan 30 år i hotellbranschen tar Jeanette S Larsson nu emot patienter som receptionist hos Bene tandvård.

Hur är det att jobba som receptionist på tandläkarmottagning jämfört med att jobba på hotell?
– Jag är en servicemänniska, det spelar egentligen ingen roll vilken bransch det är. Jag jobbade nästan 30 år i branschen som frukostvärdinna, receptionist, receptionschef och med bokningar. De största skillnaderna är nog förväntningarna. Ett hotell besöker man ofta för något positivt, kanske en weekend eller kurs. Hos tandläkaren kan de som kommer ha väldigt ont, vara oroliga eller tandvårdsrädda. Det jag har med mig från hotelltiden är att alla ska känna sig väl omhändertagna. Jag brukar tända ljus, ha på musik och ordna med kaffe för att skapa en mer avslappnad miljö.
Blev du mer medveten om din tandhälsa när du bytte bransch?
– Jag har alltid varit väldigt noggrann med tänderna. Arbetet på kliniken har gett mig ökad insikt om hur viktigt det är med god tandhälsa för att hela kroppen ska må bra. Nu slarvar jag aldrig med tandtråden.
Har du något tips till dina före detta branschkollegor?
– Det är ju en väldigt stressig bransch, det blir mycket småätande och mat på oregelbundna tider. Många dricker läsk och energidryck för att pigga upp sig. Men de fräter enormt på tänderna. Drick vatten! Gå hos tandhygienist regelbundet, det förebyggande är viktigt. Att använda en tandsticka efter maten hjälper mycket.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.