Ur artikelarkivet Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

När arbetet blir till aska

En morgon fick Kent och Ngans beskedet att de inte hade ett jobb att gå till. Deras arbetsplats Ming Palace i Eskilstuna hade totalförstörts i en anlagd brand. Ett öde som drabbar många företag i branschen.

Publicerad 7 juni 2008

En tidig morgon i slutet av oktober ringde telefonen hemma hos Ki-Yuen Wu i Eskilstuna. Det var en man från brandkåren som ringde för att berätta att det brann på Ki-Yuens livsverk, restaurang Ming Palace.
– Det är inte sant. Det var det första jag tänkte, säger Ki-Yuen. Han åkte ner till restaurangen för att se med egna ögon. När han kom fram var branden redan släckt, men förödelsen var enorm. Precis hela matsalsdelen var utbrunnen.
– Man hann inte tänkte så mycket. Det enda jag visste var att vi skulle bygga upp den igen, säger han.

Polisen kom snabbt fram till att branden varit anlagd. Någon hade kastat en gatsten genom ett fönster, förmodligen täckt med något brinnande. Kent Tang, servitör, trodde att kollegan som ringde för att berätta försökte luras.
– Jag trodde att det var ett skämt. Jag var ledig den dagen, men jag åkte dit för att titta. När han fick se ödeläggelsen kom oron för framtiden. Vad skulle hända nu? – Det kändes inte alls bra. Jag funderade på hur det skulle bli ekonomiskt och var jag skulle ta vägen.

För Ngan Wing Yam, också han servitör, förde beskedet om branden med sig stor sorg. Han har arbetat på Ming Palace i 25 år, ända sedan restaurangen öppnades 1983.
– Då var jag en småpojke, i dag är jag en gammal man, säger han och skrattar. Omställningen när restaurangen plötsligt var tvungen att stänga blev stor för Ngan.
– Det kom så plötsligt. Jag tänkte »varför händer det oss«, säger han. Kent, Ngan och de andra anställda fick lön genom försäkringsbolaget under tiden som Ming Palace var stängt. Och när återuppbyggnaden startade, nästan omedelbart, fick de som ville vara med och hjälpa till. För Kents del var arbetet en sorts terapi.
– Det var skönt att vara där och göra någonting. Att bara sitta hemma går inte. Det var faktiskt ganska kul att göra det tillsammans, säger han. På ett vis tyckte Kent att situationen var jobbigare än att vara arbetslös på riktigt.
– Då kan man i alla fall ge sig ut och söka jobb. Men jag trivs ju på mitt jobb, så jag ville inte ha ett nytt.

Återuppbyggnaden tog runt tre månader och i februari var det dags för nyöppning. Stödet från Eskilstunaborna var massivt. De två första veckorna var galna, berättar Ki-Yuen.
– Det var helt fullt hela tiden. Men det var kul. Många hade blommor eller kort med sig. En del av korten sparades, och en vägg i restaurangen pryds i dag av uppmuntrande hälsningar från gäster. Annars är stenen som startade alltihop, och som Ki-Yuen har sparat, den enda påminnelsen av branden.

Utredningen lades till slut ner i brist på bevis. Ki-Yuen Wu förstår än i dag inte varför just hans restaurang blev attackerad.
– Ingen aning. Det kanske var någon som var lite knäpp, eller någon som inte vill ha konkurrens. Men jag tror inte att det var någon som var full. Fulla människor kanske slår sönder, men de kastar inte bensinbomber, säger Ki-Yuen. Trots att fönstren fått tjockare glas är han orolig för nya attentat mot restaurangen.
– Men vi kan inte göra så mycket för att skydda oss. Möjligtvis sätta upp övervakningskameror, men det är så svårt att få tillstånd för det.

Det här kan dusom anställd göra

Kolla så att ni har ordentliga brandvarnare och brandsläckare. Fråga din chef om ert systematiska brandskyddsarbete. Det ska finnas på varje företag, enligt lag. Byt ut blinkande lysrör bums. Var noga med att släcka stearinljus och glödande fimpar. Skaffa timer till hushållsapparater som riskerar att bli bortglömda. Förebygg anlagda bränder genom att låsa soprum och förråd, och inte låta askkoppar stå kvar ute. Är du osäker, kontakta den lokala brandkåren. De kommer gärna och informerar.

Några omtalade bränder

November 1998. En brand startar på ett ungdomsdiskotek på Hisingen i Göteborg. 63 ungdomar dör. Fyra killar dömdes för att ha anlagt branden.

April 2004. Hotell Borgholm på Öland totalförstördes av okänd anledning. Två gäster omkom. Hotellets ägare åtalades i höstas för vållande till annans död.

2005-2008. Svarte Jägaren i Gävle utsattes för flera brandattentat på kort tid. Flera av krogens ägare greps nyligen, misstänkta för att ha anstiftat bränderna.

Maj 2007. Hotell CH med restaurang och nattklubb i centrala Gävle totalförstördes efter en anlagd brand. Några hotellgäster skadades lindrigt.

November 2007. Stjärnkocken Melker Anderssons restaurang Grill i centrala Stockholm blev helt utbränd efter ett attentat. Nu har den öppnat igen.

April 2008. Restaurang Olssons Brygga i Arvika brann nästan ner helt. Det var andra gången krogens ägare råkade ut för en anlagd restaurangbrand.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Omorganisation

Scandic och Choice vill omorganisera

I spåren av corona vill landets största hotellkedjor öka flexibiliteten. Både Scandic och Choice har skissat på team med flytande arbetsuppgifter. HRF är kritiskt.

Publicerad 21 september 2020 Kommentera
Scandic och Choice vill omorganisera
Team av medarbetare som kan utföra olika arbetsuppgifter. Så vill Scandic och Nordic Choice organisera. Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos

Inom Scandic talar man om service host, och på Nordic Choice-kedjan kallas det service crew. Syftet är att samla olika yrkesgrupper i team där de anställda kan utföra olika arbetsuppgifter.

– Den möjligheten har arbetsgivaren haft sedan 1929. Det behöver man inte en omorganisation för, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Han har förhandlat omorganisationen med båda hotellkedjorna, och är mycket kritisk.

– Arbetsgivarna vill att så få som möjligt ska göra så mycket som möjligt så billigt som möjligt. Vi har kämpat med validering och vi tävlar i olika yrkesgrupper, det här gör att yrkesstoltheten försvinner.

På Scandic pågår fortfarande förhandlingar. Företaget kan inte gå in på detaljer under pågående mbl-förhandling, eftersom resultat av förhandlingen först ska kommuniceras med berörd personal innan det kommuniceras brett, skriver man i ett mejl. HR-direktör Åsa Dammert kommenterar vidare:

”Vi ser ett behov av att arbeta med en modernare och plattare organisation som följer gästbehov och gästflöde på ett enklare och tydligare sätt. Eftersom gästerna är färre och antal bokade rum varierar mycket från en dag till en annan behöver vi säkerställa att vi har en modern organisation som möter detta på bästa sätt.”

En risk som Emil Bäckström ser rör återanställning. Den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har rätt till återanställning om det dyker upp en tjänst man är kvalificerad för. Med team där arbetsuppgifterna är flytande är det inte omöjligt att återanställda som tidigare legat i lönegrupp 1 – kvalificerat yrkesarbete – återanställs till lönegrupp 2.

– Har man sedan en kock i sin service eller host crew är det klart att den personen kommer att få laga mat, utan att få betalt för det. Vi tror att det här leder till ett utnyttjande av folk, säger Emil Bäckström.

Enligt Tina Tropp Jerresand, head of people and culture på Nordic Choice-kedjan, är det en faktor som har lyfts fram i riskbedömningen.

– Lönegrupperna är oerhört viktiga. För oss är det jätteviktigt att ingen utför kvalificerat yrkesarbete som inte ska göra det. Vi ser det här som att vi skapar förutsättningar för våra medarbetare att utvecklas.

HRF befarar att kraven på kvalifikationer ökar för personer som ska arbeta i de planerade allroundtjänsterna. Redan nu har förbundet sett exempel på att personer som brister i svenska har valts bort när det är dags för återanställning.

– Om man för fem eller tio år sedan anställde en person som kan dålig svenska kan man inte nu säga att den personen inte har rätt kvalifikationer för jobbet. Vi har varit tydliga med hur vi ser på det här, säger Emil Bäckström.

Förhandlingarna med Nordic Choice är avslutade i oenighet. Med Scandic pågår de fortfarande.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här