Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Motstridiga prognoser för hösten i branschen

September blev en ganska mörk ekonomisk inledning på hösten, med fler konkurser och sjunkande hotellpriser. Men hotell- och restaurangföretagarna är ändå vid gott mod om framtiden.

Publicerad 16 oktober 2012

Andra branscher har hittills drabbats hårdare av den vikande allmänna konjunkturen. Så kan man sammanfatta ett antal olika mått på utvecklingen.

Restaurangindex, som mäter försäljningsvolymerna, visar på positiva siffror. De senaste siffrorna, gällande augusti, berättar om en ökad omsättning med 5,4 procent jämfört med augusti 2011. Räknar man bort prisökningar är ökningen 3,9 procent.
Kafeterior och nöjesrestauranger/pubar står för den största ökningen, medan personalrestaurangerna minskade sin omsättning i augusti.

Turismen minskade i somras, enligt Tillväxtverket. Antalet övernattningar sjönk totalt med 1,9 procent, och från utländska besökare med 2,8 procent. Långväga besök från USA och Asien ökade, men inte tillräckligt för att hjälpa upp totalsiffrorna som drogs ned av färre gäster från Europa. Många inom turistnäringen kopplar ihop resultatet med vädret. Men det finns också valutaeffekter: under sommaren var den svenska kronan starkare gentemot euron och svagare mot dollarn.
Trots de minskade besökssiffrorna ökade intäkterna till totalt 5,4 miljarder för sommaren.
 
September bjöd däremot på sjunkande hotellpriser och minskad beläggningsgrad. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita hoppas att dessa nedgångssiffror är tillfälliga. Konjunkturläget är oroande, men siffrorna kan bero på tillfälliga svängningar, enligt Visita.

Konkurssiffrorna från UC visar att antalet konkurser ökade kraftigt i september: 24 procent fler jämfört med samma period 2011.
Men skillnaderna är stora både mellan branscher och mellan regioner.
Enligt UC:s statistik är problemen störst inom byggsektorn, detaljhandeln och transportsektorn. Inom hotell- och restaurangnäringen inträffade 331 konkurser under januari – september 2012, en ökning med 5 procent jämfört med samma period 2011. Den ökningen är klart lägre än genomsnittet.

Enligt Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer har pessimismen ökat generellt. Många inom bygg- och tillverkningsindustrin tror på sämre tider, medan flera inom den privata tjänstenäringen ser ljusare på framtiden. Hotell- och restaurangnäringen är en av dem som tror på ökad omsättning och fler jobb.

Turismtermometern tar även den sikte på förväntningar. De tillfrågade företagen är mindre optimistiska nu än i våras, men fortfarande positiva om den närmsta framtiden. Restaurangföretagare är mest optimistiska: 52 procent tror på ökad omsättning i höst och 13 procent på minskad. Av hotellföretagarna tror 36 procent på ökning och 25 procent på minskning.
Undersökningen görs av flera berörda branschorganisationer inom besöksnäringen – hotell, restauranger, camping, transporter, turism – tre gånger per år.

Restaurangindex

Restaurangindex är statistik över restaurangernas försäljning och presenteras varje månad. Bakom statistiken ligger Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Visita, SCB och Svensk Cater.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här