Få anställda på McDonalds är med i facket. Det vill HRF:s avdelning i Skåne ändra på och har startat en egen värvarkampanj för att få fler McDonalds-anställda att gå med i facket.
Svenska McDonalds har runt 12 000 anställda. Relativt få är medlemmar i facket. Det vill Hotell- och restaurangfacket i Skåne nu råda bot på. Avdelningen har startat upp en värvarkampanj, inriktad kedjan.
Suzanne Jensinger är ombudsman på Skåneavdelningen.
– På många McDonalds finns en negativ attityd till facket. Men vi tror att det finns många anställda här i Skåne som skulle kunna tänka sig att gå med i facket, säger hon.
Projektet som startade i februari har flera olika delmoment. Dels får medlemmar som arbetar på restaurangerna en biobiljett för varje ny medlem de värvar. Tre nya medlemmar, tre biobiljetter alltså. Dels gör förtroendevalda medlemmar, som själva jobbar på McDonalds, besök på andra restauranger.
– Det tror vi är bra, eftersom de är insatta i arbetet och känner till verksamheten, säger Suzanne Jensinger.
Hittills har projektet bara gett en ny medlem. Men Suzanne Jensinger är hoppfull.
– Det är bara i början. Vi vet att det ofta krävs fler än ett besök på arbetsplatserna för att värva medlemmar.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.