Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

LSG säger upp 104 på Arlanda

Nu är det klart att 104 cateringarbetare sägs upp från LSG Sky chefs på Arlanda. Men många av dem har redan fått nytt vikariat - på LSG.

Publicerad 28 november 2006

I slutet av augusti varslade flygcateringföretaget LSG Sky chefs 140 anställda på Arlanda om uppsägning. Efter förhandlingar med Hotell- och restaurangfacket har antalet nu krympt till 104 personer. Den sista januari ska alla uppsagda ha slutat. Men redan nu har många fått nya vikariat på företaget.
– Vi sitter i en sits där företaget trappar ner verksamheten vilket innebär att många varslade får vikariat redan dagen efter de blir arbetslösa, berättar Christer Söderman som är ordförande för HRF-klubben på Arlanda.

Anledningen till uppsägningarna är att LSG gjort stora förluster under året. Vissa delar av verksamheten ska därför utlokaliseras. Samtidigt pågår en omorganisation av företaget på Arlanda.
– Allt detta innebär stora påfrestningar för såväl företaget som för personalen. Tittar man på LSG-enheter runt om i Europa så ser vi att liknande operationer sker även där, säger Christer Söderman.

Han berättar att de uppsagda som nu får vikariat eller blir extra-anställda inte förverkar sin återanställningsrätt. De har fortfarande rätt att få en fast tjänst om det blir någon ledig.
– Vi tror att flera kommer att få återanställning till fast tjänst. Men man måste veta att i flygbranschen ändras det snabbt. Vi är ju beroende av att flygbolagen väljer oss som leverantör och konkurrensen är hård, säger Christer Söderman.

Förutom de 104 som nu sägs upp har 24 cateringarbetare redan fått sluta tidigare under hösten. Också tjänstemännen på LSG Arlanda har drabbats av nedskärningarna. Av 19 varslade tjänstemän har 17 sagts upp.

Christer Söderman berättar att de uppsagda nu kommer att få hjälp från bemanningsföretaget Adecco.
– Adecco är inblandat för att kunna coacha varje uppsagd vidare i yrkes- eller studielivet.

Fakta: LSG Sky chefs, uppsägningarna och facket
LSG Sky chefs är ett dotterbolag till tyska Lufthansa och servar runt 270 flygbolag med måltidsservice. I Sverige verkar LSG förutom på Arlanda, också på Landvetter, Sturup och de största tågstationerna. På LSG Arlanda finns en stor HRF-klubb. Runt 80 procent av cateringarbetarna är medlemmar i Hotell- och restaurangfacket.
Höstens nedskärningar på LSG Arlanda är inte de första. För tre år sedan, i november 2003, tvingades 104 cateringarbetare att sluta.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

LSG
Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här