"Sverige kan bättre" är LO:s slogan inför vårens och höstens val. Målet är regeringsskifte och att få minst hälften av LO-medlemmarna att rösta i EU-valet.
– Det här ska vara en tydlig facklig valrörelse. Den ska handla om frågor som är viktiga för LO-medlemmarna, säger LO:s vice ordförande Tobias Baudin som är huvudansvarig för organisationens valrörelse.
Fokus i kampanjen ligger på fler jobb, villkoren i jobben och satsningar på välfärd. Frågorna är hämtade från LO:s valplattform, som i sin tur bygger på intervjuer med 22 0000 LO-medlemmar. LO har bland annat gjort en reklamfilm som ska gå på tv och bio, och som kan ses på kampanjsajten Sverigekanbättre.se.
Kampanjen riktar sig både till höstens riksdagsval och valet till Europaparlamentet i slutet av maj. De uttalade målen är att minst hälften av LO-medlemmarna ska rösta i EU-valet, och att få till ett regeringsskifte vid höstens riksdagsval.
– Efter valet, då vi förhoppningsvis har en socialdemokratisk ledd regering med Stefan Löfven som statsminister, kommer vi att fortsätta att jobba gentemot det socialdemokratiska partiet för att få igenom de frågor som vi lyfter i denna plattform, säger Tobias Baudin.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.