Nyheter tillgänglighet

Krav på tillgänglighet för alla branschföretag

Från och med maj nästa år måste alla restauranger och kaféer vara tillgängliga för gäster med funktionsnedsättningar. Tidigare gällde kravet bara företag med fler än tio anställda, men nu ska undantaget bort. Det beslutade riksdagen nyligen.

Publicerad 13 november 2017
Krav på tillgänglighet för alla branschföretag
Nästa vår ändras reglerna för tillgänglighet på bland annat restauranger och kaféer. Foto: Mostphotos
Rasmus Isaksson, DHR. Foto: Albert Martinsson.

År 2015 utökades diskrimineringslagen till att gälla även bristande tillgänglighet i näringslivet. Följden blev att alla företag som säljer varor och tjänster till allmänheten måste vara tillgängliga för alla sorters kunder, annars riskerar de att stämmas i domstol. I lagen gjordes dock flera undantag, bland annat för arbetsgivare med färre än tio anställda. Men nu är det slut med det. I förra veckan beslutade riksdagen att undantaget ska bort.
– Det är jättebra. Det finns fortfarande problem kvar men det är ett steg i rätt riktning, säger Rasmus Isaksson, ordförande för DHR – Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder.

DHR, och fler med dem, var kritiska till undantaget när lagändringen gjordes. Det är ofta just på de mindre företagen, som kaféer och restauranger, som problem med bristande tillgänglighet finns, menade man. En av anledningarna till undantaget var att inte orsaka oskäligt stora kostnader för små företagare. Det tycker Rasmus Isaksson och DHR är orimligt.
– Lagen är skriven så att du inte behöver att det inte kan krävas att du måste bygga dyra hissar eller bygga om helt. Det kan handla om ramper eller dörröppnare. Om du har ett litet företag med några anställda riskerar du knappast att gå i konkurs på grund av det här. Gör man det har man inte haft en bra affärsidé från början. En bra affärsidé bör inte bygga på att man måste diskriminera grupper av kunder.

Stefan Lundin, chefsjurist Visita. Foto: Visita.

Visita är en av remissinstanserna som varit kritiska till lagändringen, både 2015 och nu.
– Vi tycker att regleringen är otydlig och olämplig. Tillgänglighet är en viktig fråga, men vi tror inte att den här lagstiftningen är rätt väg framåt, säger Stefan Lundin, chefsjurist på Visita.
Organisationen har dock inte fått signaler från medlemsföretagen om vare sig problem eller framsteg sedan lagen ändrades. Stefan Lundin säger att Visitas uppfattning är att de allra flesta företagare i branschen vill arbeta med sin tillgänglighet.
– Vi har stor respekt för frågan. Jag tycker att man ska påtala för företagen direkt vilka brister man upplever. Jag tror att det i många fall kan leda till förändringar.”

Undantaget om antalet anställda försvinner från och med maj 2018.

Fakta: Bristande tillgänglighet

Sedan lagändringen infördes 2015 har bara ett fåtal fall om bristande tillgänglighet prövats i domstol, inget av dem rör hotell- och restaurangbranschen. Däremot har Diskrimineringsombudsmannen utfärdat två tillsynsbeslut som rör branschföretag, en konferensanläggning och en restaurang.

Nyheter tävling

Pizza-SM avgjordes på branschmässa

Det var en hård kamp om finalplatserna i Pizza-SM som avgjordes på den stora branschmässan Gastro Nord i Älvsjö. En av de tävlande var Edi Velaj, kock på Scandic Anglais och Jamie's Italian i Stockholm.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
Pizza-SM avgjordes på branschmässa
Pizzabagaren och kocken Edi Velaj från Stockholm tävlade i Pizza-SM. Foto: Anna Hjorth

Kocken och HRF:aren Edi Velaj har jobbat med pizza och pasta i fem och ett halvt år. Men Pizza-SM var hans första officiella tävling.
– Vi tävlade på jobbet och jag vann med min pizza. Jag kallar den ”Il chef” och det betyder att det är kockens pizza.

Berätta om din pizza!
– Det är en speciell deg. Jag använder väldigt lite jäst, bara två gram per kilo vetemjöl. Den är kalljäst och får vila i kylskåpet i 72 timmar innan jag tar ut den. Då är den perfekt! Degen är viktig i pizzan, men här är det många som inte kan göra en äkta napolitansk pizzadeg.

Vad har du mer för ingredienser?
– Jag älskar italienska råvaror och smaker. Så jag har burrataost, havssalt, semitorkade körsbärstomater, krasse, svartpeppar och griskind på pizzan. Det smakar jättegott. Tyvärr blev min tävlingspizza lite bränd under, för jag har inte jobbat med den här ugnen tidigare.

Hur var det att tävla?
– Det var stressigt! Jag har inte tränat något särskilt, det har inte funnits tid till det för jag har jobbat. Det var annorlunda att tävla mot att jobba i det vanliga köket, för det är så mycket folk här. Men det var roligt.

Nu vann du inte – skulle du vilja tävla igen?
– Ja, jag vill försöka nästa år igen! Jag vet att många gillar min pizza. Den har funnits på menyn på Jamie’s i en månad som en specialpizza och det har gått jättebra.

Segrare i Pizza-SM blev Amir Bozaghian från Vezzo i Umeå.

Nyheter stämning

HRF stämmer i AD för utebliven ob

I ett och ett halvt år arbetade diskaren helg på Malmö-restaurangen, helt utan ob-ersättning. Nu stämmer HRF arbetsgivaren i Arbetsdomstolen.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
HRF stämmer i AD för utebliven ob
Diskaren jobbade varannan helg i ett och ett halvt år, utan att få ob-tillägg. Foto: Istockphoto

Under ett och ett halvt år arbetade HRF-medlemmen som städare och diskare på en restaurang i Malmö. I tjänsten ingick arbete varannan helg, men för detta fick diskaren aldrig någon ob-ersättning. När Hotell- och restaurangfacket uppmärksammande arbetsgivaren på detta menade denne att ob-ersättningen hade förhandlats bort.
– De menade att de hade någon form av arbetstidsförkortning i stället för ob. Men det fanns för det första inga dokument som visade på detta, och för det andra kan man inte göra så. Man kan helt enkelt inte ta bort ob-tillägget, säger Emil Bäckström, ansvarig ombudsman på HRF.

Medlemmen har även fått för lite semesterersättning, menar Hotell- och restaurangfacket. Facket stämmer nu därför arbetsgivaren i Arbetsdomstolen för både kollektivavtalsbrott och brott mot semesterlagen. Sammanlagt kräver facket nästan 11 000 kronor i uteblivet ob-tillägg och semesterersättning. Dessutom vill HRF att medlemmen och förbundet ska få vardera 100 000 kronor i skadestånd.

Nyheter förbundet

HRF testar nya grepp mot medlemstapp

Hotell- och restaurangfacket fortsätter att förlora medlemmar. Sedan årsskiftet har man minskat med över 800 personer. Nu provar förbundet nya grepp för att vända trenden.

Publicerad 25 april 2018 Kommentera
HRF testar nya grepp mot medlemstapp
När HRF fyller 100 år bjuder man nya medlemmar på den första 100-lappen i medlemsavgift. Foto: Mostphotos

I slutet av mars hade Hotell- och restaurangfacket 29 791 medlemmar. Det är ungefär 800 färre än i början av 2018. Tittar man längre bakåt i tiden så är minskningen ännu större. I början av 2016 hade HRF över 31 000 medlemmar. Men förbundet är inte i kris, säger Pim van Dorpel, vice ordförande.
– Nej, men det är synnerligen allvarligt. Vi är väldigt oroade över att vi fortsätter att backa. Vi håller på att analysera orsakerna till det nu. Sedan måste den nya förbundsstyrelsen ta tag i frågan direkt efter kongressen, säger han.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En orsak till medlemstappet kan vara den snabba omsättningen av personal i branschen, menar Pim van Dorpel. Den avspeglas också i en snabb omsättning av medlemmar i facket. I mars registrerades till exempel 655 nya medlemmar. Samma månad valde 554 att gå ur och nära 200 togs bort eftersom de inte betalat avgiften.
– Många hinner knappt gå in i HRF innan de byter bransch och förbund. En annan orsak är högkonjunkturen. Det är extremt lätt att få jobb i branschen, så många tycker inte att de behöver tryggheten som medlemskapet innebär.

Men Pim van Dorpel tycker också att förbundet måste se på sin egen verksamhet med kritiska ögon. Han berättar bland annat att en medlemsundersökning är på gång.
– Vi måste fundera på om vi är tillräckligt attraktiva för dem som skulle kunna vara våra medlemmar. Vi har till exempel inte någon inkomstförsäkring, vilket konkurrerande förbund har. Kanske hade det sett annorlunda ut om vi också hade kunnat erbjuda det, säger han.

En del andra förbund har gratis medlemsavgift den första tiden. Nu ska Hotell- och restaurangfacket också testa det. I maj fyller förbundet 100 år och firar med att bjuda nya medlemmar på den 100-lapp som det annars kostar första månaden.
– Det blir en testballong för att se om det har någon effekt, särskilt när de nya ska börja betala som vanliga medlemmar. Men det är också ett sätt att uppmärksamma att vi fyller 100 år och en möjlighet att exponera våra frågor, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
134
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.