Nyheter tillgänglighet

Krav på tillgänglighet för alla branschföretag

Från och med maj nästa år måste alla restauranger och kaféer vara tillgängliga för gäster med funktionsnedsättningar. Tidigare gällde kravet bara företag med fler än tio anställda, men nu ska undantaget bort. Det beslutade riksdagen nyligen.

Publicerad 13 november 2017
Krav på tillgänglighet för alla branschföretag
Nästa vår ändras reglerna för tillgänglighet på bland annat restauranger och kaféer. Foto: Mostphotos
Rasmus Isaksson, DHR. Foto: Albert Martinsson.

År 2015 utökades diskrimineringslagen till att gälla även bristande tillgänglighet i näringslivet. Följden blev att alla företag som säljer varor och tjänster till allmänheten måste vara tillgängliga för alla sorters kunder, annars riskerar de att stämmas i domstol. I lagen gjordes dock flera undantag, bland annat för arbetsgivare med färre än tio anställda. Men nu är det slut med det. I förra veckan beslutade riksdagen att undantaget ska bort.
– Det är jättebra. Det finns fortfarande problem kvar men det är ett steg i rätt riktning, säger Rasmus Isaksson, ordförande för DHR – Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder.

DHR, och fler med dem, var kritiska till undantaget när lagändringen gjordes. Det är ofta just på de mindre företagen, som kaféer och restauranger, som problem med bristande tillgänglighet finns, menade man. En av anledningarna till undantaget var att inte orsaka oskäligt stora kostnader för små företagare. Det tycker Rasmus Isaksson och DHR är orimligt.
– Lagen är skriven så att du inte behöver att det inte kan krävas att du måste bygga dyra hissar eller bygga om helt. Det kan handla om ramper eller dörröppnare. Om du har ett litet företag med några anställda riskerar du knappast att gå i konkurs på grund av det här. Gör man det har man inte haft en bra affärsidé från början. En bra affärsidé bör inte bygga på att man måste diskriminera grupper av kunder.

Stefan Lundin, chefsjurist Visita. Foto: Visita.

Visita är en av remissinstanserna som varit kritiska till lagändringen, både 2015 och nu.
– Vi tycker att regleringen är otydlig och olämplig. Tillgänglighet är en viktig fråga, men vi tror inte att den här lagstiftningen är rätt väg framåt, säger Stefan Lundin, chefsjurist på Visita.
Organisationen har dock inte fått signaler från medlemsföretagen om vare sig problem eller framsteg sedan lagen ändrades. Stefan Lundin säger att Visitas uppfattning är att de allra flesta företagare i branschen vill arbeta med sin tillgänglighet.
– Vi har stor respekt för frågan. Jag tycker att man ska påtala för företagen direkt vilka brister man upplever. Jag tror att det i många fall kan leda till förändringar.”

Undantaget om antalet anställda försvinner från och med maj 2018.

Fakta: Bristande tillgänglighet

Sedan lagändringen infördes 2015 har bara ett fåtal fall om bristande tillgänglighet prövats i domstol, inget av dem rör hotell- och restaurangbranschen. Däremot har Diskrimineringsombudsmannen utfärdat två tillsynsbeslut som rör branschföretag, en konferensanläggning och en restaurang.
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här