Första januari blir det lag på att alla restauranganställda ska registreras vid varje arbetspass. För arbetsgivare som missköter sig kan det bli dyrt. En anställd kan dock aldrig straffas för brister i liggaren.
I veckan har alla restaurangarbetsgivare fått brev från Skatteverket. Efter nyår ställs nämligen större krav på alla som driver någon form av restaurangverksamhet. Då måste kaféer, restauranger, grillkiosker och cateringföretag börja föra personalliggare över alla sina anställda. Varje dag. Lagen är en del i Skatteverkets kamp mot svartjobb.
– Det ska helt enkelt bli svårare att ha svart arbetskraft, säger Inger Lundgren som är skattedirektör på Skatteverket.
I liggarna ska alla som ska arbeta under dagen registreras med namn och personnummer. Registreringen ska göras både i början och i slutet av arbetspasset. Sedan ska Skatteverket när som helst kunna kontrollera att all personal som arbetar finns antecknad.
– Vi ska göra 30 000 kontroller under nästa år. Vi ska se att alla har skaffat liggare och att de sköter den.
Om ett företag saknar liggare, eller om den är i så dåligt skick att den inte kan användas, kan arbetsgivaren tvingas betala en kontrollavgift på 10 000 kronor. Dessutom tillkommer en avgift på 2 000 kronor för varje anställd som inte finns antecknad i boken.
– Om det finns brister vid upprepade kontroller höjs avgiften till 20 000 kronor, säger Inger Lundgren.
Som anställd behöver man dock inte oroa sig. Liggaren är helt och hållet arbetsgivarens ansvar, säger Inger Lundgren.
– En anställd kommer aldrig att få betala för brister i personalliggaren.
Inger Lundgren hoppas att restaurangföretagarna tar kravet på allvar och förbereder sig. Skatteverket hjälper till genom att erbjuda manuella liggare kostnadsfritt.
– Det finns väldigt många små företag i den här branschen med bara några få anställda. För dem är det egentligen ganska lätt att föra bok. Det kommer att bli svårare för stora företag med stor personalstyrka. Men det är viktigt, säger hon.
De vanligaste frågorna om personalliggare. Läs här>>
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.