Nyheter SUICID

Hotellpersonal kan förebygga självmord

Hotellpersonal kan bli nyckelpersoner för att förebygga självmord. I ett nytt projekt får anställda på hotell i Örebro verktyg för att bemöta människor i kris.

Publicerad 7 januari 2025
Hotellpersonal kan förebygga självmord
Casper Ramqvist och Natalie Norberg på Clarion Hotel Örebro vill bidra till att förebygga självmord. Foto: Per Knutsson

Hotellpersonal som är trygg i att bemöta människor i kris kan bli nyckelpersoner för att förebygga självmord. Det tror organisationen Hjärnkoll och region Örebro län.
Tillsammans med flera hotell tar de fram en metod för att öka kunskapen om suicid.

Självmord förekommer på hotell

Samarbetet började av en slump, berättar Natalie Norberg, receptionschef på Clarion Hotel Örebro.
– Jag var på en föreläsning om psykisk ohälsa. I pausen pratade jag med regionens samordnare och nämnde att jag jobbade i reception och hade erfarenhet av självmord. ”På sjukhus?”, undrade hon.

Samordnaren kände inte till att det förekommer självmord på hotell.

– Det är inget man pratar om. Det finns ett otroligt stigma kring psykisk ohälsa och suicid.
Men jag har jobbat i reception sedan 2010 och jag vet hur det är att stå där med klumpen i magen när någon checkar in som inte mår bra. Jag har varit med om både försök och genomförda självmord.

Receptionschefen Natalie Norberg vill trygga sin personal så att de vet hur de ska bemöta personer som mår dåligt. Foto: Per Knutsson

Jag vill trygga min personal.

Natalie Norberg

Natalie Norberg vill att de som jobbar på hotellet ska slippa känna den där klumpen i magen.

– Jag vill trygga min personal så att de vet hur de kan bemöta och vart de kan hänvisa om någon inte mår bra. Det har hänt att någon ringt oss i receptionen och sagt att min bror är hos er och han vill inte leva. Då behöver man veta vad man kan och får göra.

Därför kan hotellpersonal förebygga självmord

Elin Branhammar
Elin Branhammar. Foto: Privat

Längre fram ska metoden kunna användas även på andra arbetsplatser. 
Men det finns tydliga vinster med att just hotell är med i projektets början, säger Elin Branhammar, projektledare på Hjärnkoll.

– Det är många som arbetar inom besöksnäringen och de träffar otroligt många människor. Om deras kunskap ökar så ökar den också ute i samhället.

Flera hotell i Örebroregionen är med i en referensgrupp.
Receptionisterna testar olika digitala utbildningar för att se vilken som passar bäst för branschen. Det är också viktigt att hotelledningen agerar, säger Elin Branhammar.

– Fånga upp. Även om den som hittat eller varit i kontakt med personen säger ”det går bra, jag är okej”, ska man inte släppa taget, utan till exempel erbjuda samtal.

Märker om gästen inte mår bra

En som är med och testar utbildningar är Casper Ramqvist, receptionist och konferenskoordinator på Clarion.

Han uppskattar att arbetsplatsen har engagerat sig för att förebygga självmord.
– Det är superviktigt att det uppmärksammas, i och med att det ju händer. Det är bra att få utbildning.

Han har själv inte varit med om någon akut händelse, men han kan märka om en gäst inte mår bra.

– Man känner av ganska fort om något inte är som det ska, i och med att man möter så mycket människor. Man scannar av lite, i vilket skick är den här personen?

Hanna Larsson
Hanna Larsson. Foto: Loka Eriksson

Hanna Larsson är receptionschef på Best Western Eurostop Örebro, som också är med i referensgruppen.

Hotellet tvekade inte när de blev inbjudna till ett möte.

– Om någon tagit beslutet att avsluta sitt liv är hotell en plats som en del väljer. De vill göra det lugnt och stilla, samtidigt som de vill att någon ska hitta dem. Vi har varit med om en sådan situation på vårt hotell, säger Hanna Larsson.

Vid ett suicid påverkas många i personalen, säger Elin Branhammar på Hjärnkoll.

– Inte bara den som gör upptäckten, utan också andra som varit i kontakt med personen. Receptionisten har kanske pratat med personen flera gånger. Och bara det att något sådant händer på ens arbetsplats.

På Best Western Eurostop fanns en krisplan, säger Hanna Larsson.

– Jag är otroligt glad att vi har en arbetsgivare som är duktig på att ha riktlinjer.  För det är en situation som man inte önskar att någon blir utsatt för.

Kan rädda liv

Genom att delta i projektet får både personal och ledning kompetensutveckling, säger Hanna Larsson.
– Vi har många stammisar som bor hos oss måndag till torsdag året runt. Vi behöver verktyg så att vi lättare kan följa upp ett förändrat beteende.   

Vi kan rädda liv genom att uppmärksamma, bemöta och hänvisa.

Natalie Norberg

Natalie Norberg på Clarion uppskattar hotellens samarbete med regionen.

– Tillsammans kan vi bli klokare. Vi är ju inte sjukvårdspersonal. Men vi är medmänniskor och besöksnäringen måste också ta ansvar.
Vi kan rädda liv genom att uppmärksamma, bemöta och hänvisa människor som mår dåligt, säger Natalie Norberg.

Tecken att vara vaksam på

  • Att någon dricker väldigt mycket alkohol.
  • En person som sitter ensam på sitt rum.
  • Avvikande beteende över lag.
  • En stammis som beter sig annorlunda.  
  • Om man får höra att något varit med om en svår livshändelse.
  • Depression, aggressivitet och ängslighet.


Mår du eller någon i din närhet dåligt? Här finns hjälp:
I akuta lägen, 112
Mind självmordslinjen, 90 101

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här