Winn Hotel Group erbjuder anställda som tvingas sluta i coronakrisen ett personligt coachningsprogram. Målet är att hjälpa dem vidare. Men helst vill man återanställa alla, säger Fia Westerberg, chef för People and culture på Winn.
Vad är det ni erbjuder?
– Vi har tagit fram ett webbaserat utbildningsprogram på sex veckor där de anställda får lära sig att bli sin egen coach. Det handlar om att man ska se alla möjligheter man har och hur man ska komma vidare. Samma dag som de slutar hos oss, när vi har deras ”på återseende-fika”, så får de inloggning till programmet.
Varför gör ni det?
– Vi vet att det är lätt att få lite pyspunka i en sådan här situation, att man inte vet hur man ska ta nästa steg. Vi vill ge dem verktyg för att göra en nulägesbedömning och sätta upp en actionplan. Vi ser det som en investering i våra anställda. Vi hoppas ju välkomna tillbaka varenda kotte när det här har vänt. Eller, vi vet att vi kommer att välkomna tillbaka varenda kotte.
Finns det inte en risk att de anställda går vidare till andra branscher eller arbetsgivare?
– Vi ser det inte som en risk. Om det är någon som kommer på att de vill göra någonting annat eller börja plugga så stödjer vi det. Men vi vill så klart att de ska stanna hos oss.