Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hallå där, Anna Hjorth

Anna Hjorth har just utsetts till ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Hotellrevyn, med startdatum den 1 juli.

Publicerad 22 april 2015
inlinebild
Anna Hjorth. Foto: Annika af Klercker

Betyder detta att du tänker sitta på redaktionen i sommar?
– Nej, jag tar en del inskolningsdagar redan i maj och juni. Sedan är jag på plats på allvar i augusti.

Varför sökte du dig till Hotellrevyn?
– Hotellrevyn är en väldigt bra facklig tidning i en journalistiskt spännande bransch. Jag tycker om att göra fackförbundstidning. Det ger möjlighet att belysa olika problem i människors vardag och kanske, i det lilla, kunna bidra till förändring.

Vad har du gjort tidigare?
– Jag har varit journalist i 20 år. Har arbetat på bland annat TT, lokalradiostationer och TV4, men sökte mig sen till fackliga tidningar. Först var jag på Jusektidningen och sen kom jag till Polistidningen. Där var jag i nio år. De senaste två åren har jag frilansat, mest för fackliga tidningar.

Vad vet du om hotell- och restaurangbranschen?
– Framförallt att det är en bransch med ofta otroligt tuffa arbetsvillkor. För mig är den viktig på flera olika sätt. Till exempel för att många hittar sitt första jobb här. Det gäller både för unga och för dem som kommit från ett annat land. Nu ska det bli intressant att lära sig mer. Min egen erfarenhet från branschen är ett sommarjobb på hotell i Tyskland när jag var ung. Jag tyckte det var kul, men jag minns också att vi jobbade nästan jämt. Annars känner jag mest till branschen som gäst på restauranger och hotell. Man har en väldig fördel som journalist. Det är tillåtet för oss att vara nyfikna och ställa de där dumma frågorna. Min erfarenhet är att människor gärna berättar om sitt jobb.

Du har mest skrivit för offentligt anställda, tror du det blir någon skillnad här?
– Offentliga sektorn är ju mer reglerad. Detta betyder verkligen inte att de alltid är perfekta arbetsgivare, men jag misstänker att det finns större möjligheter på privata sidan för den som vill fuska. Kanske är det också svårare att få folk att ställa upp på intervjuer. I offentliga sektorn gäller ju offentlighetsprincipen som underlättar när man vill få fram fakta av olika slag. Det blir intressant att se om det finns sådana skillnader.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här