Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fler tar kvitto – men inte på restaurang

Andelen som väljer att ta kvittot när de handlar har ökat det senaste halvåret, visar en ny undersökning från Skatteverket. På restaurang och kaféer är det dock fortfarande få som bryr sig.

Publicerad 4 januari 2012

Skatteverket har det senaste året arbetet för att få fler svenska konsumenter att ta kvitto när de handlar, klipper sig eller äter ute. Målet är att minska svartekonomin i framför allt kontantbranscherna. En ny undersökning som Skatteverket beställt visar att arbetet börjat ge frukt.

Ökningen är störst vid köp av olika skönhetstjänster och hos blomsterhandlaren. I restaurangbranschen är den dock mycket liten. Förra gången undersökningen gjordes, sommaren 2011, svarade 44 procent att man alltid bad om kvittot på restauranger och kaféer. I dag är siffran 45 procent. Det kan jämföras med de 88 procent som alltid tar kvitto vid köp i handeln.
– En restaurang, skomakare, eller blomsterhandel kan gå i konkurs om konkurrenten tvärs över gatan dumpar priserna genom att inte slå in alla köp i kassan och därmed inte betala skatt. Därför är det särskilt viktigt att ta kvitto även när man handlar för små belopp, säger Ingemar Hansson, generaldirektör vid Skatteverket.

Fakta: Här tar vi kvitto

Andel som säger att de alltid tar kvitto vid olika typer av köp.

  • Detaljhandel, t.ex. kläder, elektronik och böcker: 88 procent.
  • Matbutiken: 70 procent. 
  • Floristen: 52 procent.
  • Restaurang och kafé: 45 procent.
  • Frisör, massör eller fotvård: 45 procent. 

Källa: Skatteverket.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här