Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

First hotels sexkampanj fälld

Reklamombudsmannen, RO, har fällt First hotels kritiserade reklamkampanj "Sleep with us". Reklamombudsmannen anser att kampanjen är könsdiskriminerande.

Publicerad 3 december 2010

First hotels kampanj ”Sleep with us”, där en städerska och en piccolo med utmanande kläder sitter på en säng, har väckt känslor. Inte mindre än sju privatpersoner och två kvinnofridsorganisationer anmälde reklamen. Och nu har Reklamombudsmannen fällt den.
– Genom deras klädsel och pose framställs de som rena sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor och män i allmänhet. Texten ”Sleep with us” och ”Our first members are getting it on a regular basis” förstärker det kränkande intrycket, skriver RO Elisabeth Trotzig i sitt uttalande.

First hotels menar att kampanjen varit tänkt som humoristisk, och skriver i sitt svar till RO:
”Annonsörens intryck är att de anställda har mycket humor och att det är mycket leenden bland de anställda. Denna lättsamma stämning och charmerande framtoning vill annonsören dela med omvärlden genom reklamkampanjen.”

Kampanjen är nu avslutad.

Fakta: Om RO

Stiftelsen Reklamombudsmannen är inrättad av näringslivet och har till uppgift att arbeta för att svensk reklam ska hålla en hög etisk nivå. Bland annat tar RO emot och utreder anmälningar mot reklamkampanjer som anses vara opassande på olika sätt.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här