Det har blivit vanligare att arbetskraft utnyttjas och inte får någon lön alls. Det säger Peter Fredin på Fackligt center för papperslösa som får årets Jämlikhetspris.
Stiftelsen Jämlikhetsfonden ger årets Jämlikhetspris till Fackligt center för papperslösa.
Centret får priset för sitt arbete med att hjälpa de mest utsatta och utnyttjade på arbetsmarknaden.
Många hör av sig till centret och berättar att de inte får någon lön alls.
Peter Fredin är ordförande för Fackligt center för papperslösa.
Priset betyder mycket, säger han.
– Det är framför allt hedrande och säger någonting om att vårt arbete verkligen behövs. Det är ett bevis på vårt existensberättigande i den globala värld vi lever i.
Samarbetar för att stötta
Därför fick de priset
- Prismotiveringen: ”Fackligt center för papperslösa har genom ett konstruktivt samarbete byggt upp en organisation som effektivt kunnat hjälpa de mest utsatta och utnyttjade på den svenska arbetsmarknaden. Papperslösa och asylsökande har fått bättre arbetsvillkor och den lön de har rätt till.”
- Priset delas ut av stiftelsen Jämlikhetsfonden, som drivs av fackliga tankesmedjan Katalys och Per Sundgren, idéhistoriker och tidigare kulturborgarråd i Stockholm, V.
- Prissumman ligger på 100 000 kronor.
Centret bildades 2008 av LO, TCO och fackföreningar inom Saco. I dag är 34 fackföreningar medlemmar, bland andra Hotell- och restaurangfacket.
Centrets mål är att stötta arbetstagare utan papper på den svenska arbetsmarknaden.
Många av dem som kontaktar Fackligt center för papperslösa arbetar inom hotell och restaurang, andra vanliga branscher är bygg, städ och detaljhandel.
Många jobbar utan lön
Det vanligaste problemet är utebliven lön. Och det har blivit värre den senaste tiden.
– Tidigare handlade det ofta om att de fått för lite lön. Nu är det vanligaste att de inte har fått någon lön alls. Många har jobbat länge utan att få en krona och hela tiden fått höra att ”det kommer snart”. De hänger kvar i tron att det ska lösa sig, säger Peter Fredin.
Arbetstiderna är ofta långa.
– Det finns de som arbetar tio timmar om dagen, sju dagar i veckan.
Samlar in information
Representanter för centret bokar in möten med dem som hör av sig och försöker samla in så mycket information som möjligt.
– Ibland kan vi själva ringa ett samtal till arbetsgivaren, men oftast tar vi kontakt med det fack som de borde tillhöra och vidarebefordrar informationen.
Men hur det går för dem som skickats vidare är lite oklart, säger Peter Fredin.
– Vi ber alltid om återkoppling men det är lite si och så med det. Det finns förbättringspotential där.