Fackliga uppdrag behöver inte vara stora och tidskrävande. I Uppsala har man prövat en ny metod. Tio minuters engagemang är allt som behövs. Resultatet: fler medlemmar ? och ökat intresse för facket.
? Tio minuter i veckan, mer tid ska inte medlemmen behöva satsa på ett fackligt uppdrag.
Det säger Peter Ustrup, ombudsman i Hotell- och restaurangfacket i Uppsala.
Tillsammans med Chaker Nassar, som är ordförande i avdelningen, har han funderat ut en ny typ av fackliga uppdrag, informatör och uppsökare på ”barfotanivå”.
En gång var tionde dag ska medlemmen besöka två eller tre arbetsplatser och lämna över ett informationsblad. Bladet är avsett för anslagstavlan.
Men denna enkla metod räknar facket med att få fler kontakter, synas på arbetsplatserna och sprida kunskap om kollektivavtalet, för det är avtalet bladen handlar om.
Räcker för att väcka intresse
Funkar det?
– Ja, vi har prövat i liten skala i Norrtälje och Uppsala. Efter två eller tre besök kommer alltid någon och frågar om facket, frågar hur man blir medlem, berättar Peter Ustrup.
Grundtanken är att uppdraget inte ska vara svårt och att facket inte ska lägga på medlemmen så mycket arbete att han tröttnar eller bränner ut sig.
Många medlemmar vill göra en insats för fackföreningen, men skyggar inför att det ska vara för svårt eller för omfattande.
– En annan fördel är att vi inte behöver uppehålla personalen, säger Chaker Nassar.
– De flesta medlemmar känner bara till minimilönerna, säger Peter Ustrup.
– De läser längst fram och längst bak i kollektivavtalet. Om de läste de där sidorna i mitten också så skulle många kunna få ut pengar som motsvarar en månadslön till om året.
Tanken med den nya informationen är att arbetsgivarna ska få klart för sig att de anställda kan avtalet så skärper han sig och följer det.
Nu kan alltså hågade medlemmar anmäla sig till Uppsalas HRF-expedition för att bli barfotainformatörer.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.