Hej Gäst Robert Fux

”Engagerad personal ska behållas och betalas till varje pris!”

Robert Fux är skådespelare, dragartist, curator och en van hotell- och restauranggäst. Han glömmer aldrig när hotellpersonalen överraskade med bruna bönor och fläsk – plus champagne!

Publicerad 2 maj 2025
”Engagerad personal ska behållas och betalas till varje pris!”
Robert Fux är aktuell som curator för ”EXTAS! Den svenska divan dyrkad av Robert Fux”, en utställning på Millesgården på Lidingö. Foto: Anna Tärnhuvud/SvD/TT

Skådespelaren Robert Fux har öga för detaljer och som gäst märker han en sak direkt: om det är passion eller likgiltighet som är drivkraften på hotellet eller restaurangen.

Vilken typ av ställen föredrar du?
Lugna oaser med plats för att väcka det inre glittret till liv. Bra hotell och restauranger med hög nivå av service och innehåll gör att jag blir bubblande entusiastisk. Omsorgen om detaljer, även på stora hotellkedjor eller matkoncept, slår det mesta. Och en engagerad personal ska behållas och betalas till varje pris!

På hotell är jag ganska tillbakadragen, det är på scenen jag syns och tar plats.

Hur är du som gäst?
På hotell är jag ganska tillbakadragen, det är på scenen jag tar plats.
Discreet by day, diva by night! Att gnistra och glänsa handlar inte om att ta allt syre på andras bekostnad utan att uppmuntra medmänniskor att våga mer, modet att äga mer av sin inre scen bland andra.  

Gärna generösa frukosttider

Robert Fux i drag.
Foto: Robert Fux/ Wikimedia/ CC BY-SA 4.0

Vad får dig att trivas extra bra?
Ljudisolerade rum, bagagebänk för stora väskor och en AC som går att reglera är alltid extra plus i kanten.
Generösa frukosttider är också ett extra plus samt närhet till tågstation eller egen parkering beroende på hur jag reser. Som kund märker jag direkt om platsen jag hamnat på drivs av passion eller likgiltighet, det är en väldigt stor skillnad. 

Vad gör du om du är missnöjd?
Raka vägen till personalen, de är navet i verksamheten!
Om jag har positiv feedback lämnar jag den gärna officiellt, negativa omdömen förmedlar jag till reception eller ledning så att de får chansen att göra om och göra bättre till nästa gäst.
Skampåle är en dålig metod för utveckling, tillit och uppmuntran fungerar bättre.
Jag har vass tunga och ibland vassa glittrande naglar men de verktygen ska användas ytterst sparsamt i servicesammanhang.

Midnattsmat deluxe: bruna bönor med nystekt fläsk, samt en flaska kyld champagne.

Något extra minnesvärt besök?
– 
En gång under en teaterturné frågade jag hotellet var jag kunde äta husmanskost i stan. Tyvärr fanns inget öppet men när jag kom hem efter giget berättade receptionisten att de hade förberett något bättre än en smörgås som nattamat.
Efter en stund knackade det på dörren och in kom en dukad silverbricka. Midnattsmat deluxe: bruna bönor med nystekt fläsk, samt en flaska kyld champagne. Ovanligt javisst, men rakt av himmelskt! Tror aldrig jag sovit så djupt och gott.

Har du jobbat i branschen?
Jag har varit servitör, bartender, receptionist för tusen år sedan. Nu är jag skådespelare, programledare, utställningscurator men steget är inte så långt som man tror.
Allt handlar om publik kommunikation med lika delar mod, kunskap och framåtanda som drivmedel. Mindre rädsla och långt ifrån lagom är mina ledord!

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här