Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Dubbelkoll i register ska förhindra att HRF väljer avtalslösa ställen

HRF kommer att dubbelkolla med avtalsregistret också om krögare uppger att de nyligen tecknat kollektivavtal. Finns inget avtal bokar facket av trots en extra kostnad och väljer ett ställe med kollektivavtal. Detta för att undvika händelser som den på Blaxsta gård, säger förbundsordförande Ella Niia.

Publicerad 7 februari 2008

För två veckor sedan berättade Hotellrevyn att HRF:s förbundsstyrelse förlagt ett möte på Blaxsta gård utanför Flen, trots att stället saknade kollektivavtal. Mat och dryck gick på nästan 2 000 kronor per person, vilket är mer än de 500 kronor förbundets representationspolicy rekommenderar.

Vad skulle du vilja säga till alla medlemmar i HRF som följt historien?
-Att jag väldigt starkt och djupt förstår den besvikelse och ilska som finns hos dem. Det var oerhört klantigt att inte kolla upp att avtalet var inskickat, vilket det nu är. Vi borde ha dubbelkollat att det verkligen fanns avtal, säger HRF:s förundsordförande Ella Niia.

Ella Niia, andreordförande Per Persson och tredjeordförande Malin Ackholt har valt att betala tillbaka den kostnad förbundet haft för dem på Blaxsta gård.

Varför har ni valt att betala tillbaka pengarna?
-Vi gör det för att visa att avsikten inte var att vi skulle sko oss eller skaffa oss fördelar. Förslaget kom från en medlem och det känns bra att vara tydlig med detta.

Händelsen har väckt debatt både internt och externt. Tre personer i förbundsstyrelsen har valt att lämna sina poster. Dessa personer är Arne Söder, James Griffin och Alaettin Aycicek.

Vem ersätter dem?
-De ersätts av sina suppleanter Maria Cupén, Jennie Westergren och Gunilla Öberg. Det formella beslutet tas av förbundsstyrelsen på nästa möte.

Vad ska ni göra för att förhindra att en liknande händelse inträffar igen?
-Vi kommer att kolla med avdelningarna att det verkligen finns avtal på de ställen där vi förlägger våra möten. Om en krögare säger att han eller hon skickat in ett avtal kommer vi att dubbelkolla detta med avtalsregistret. Finns inget avtal i registret tar vi en avbokningskostnad och väljer ett ställe med kollektivavtal i stället, säger Ella Niia.

Läs mer:
Julavslutning för 90 000 kronor. Läs mer här >>

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter KONFLIKT

Ikeapersonal tas ut i strejk

Hotell- och restaurangfacket kommer inte överens med Svensk Handel om ett nytt avtal för dem som jobbar på bland annat Ikeas restauranger. I dag varslade HRF om strejk.

Publicerad 2 december 2020 Kommentera
Ikeapersonal tas ut i strejk
Den 11 december bryter strejk ut på tre Ikearestauranger, om inte HRF och Svensk Handel kommer överens om ett nytt avtal. Foto: Mostphotos

Det är två frågor parterna inte kunnat enas om. Dels låglönesatsningen, dels villkoren för deltidsanställda. På Svensk Handels område utgör de en absolut majoritet. Bara 0,07 procent av de anställda som jobbar i varuhusrestauranger har en heltidstjänst.

– Jag trodde att vi hade räknat fel när jag såg siffran, säger Eva-Lotta Ramberg, central ombudsman på HRF och en av dem som förhandlar med Svensk Handel.

Arbetsgivarsidan menar att den lägre tjänstgöringsgraden kompenseras av ob-ersättningen, som är generös jämfört med till exempel Gröna riksavtalet.
– Vi anser att man måste kunna leva på sin grundlön. Den dagen arbetsgivaren upptäcker att du blir dyr med din ob-ersättning blir du schemalagd dagtid, utan ob. Många hanterar det så, det har vi sett över åren, säger Eva-Lotta Ramberg.

Om konflikten

  • Konflikten bryter ut den 11 december klockan 11, om parterna inte kommer överens före det.
  • Strejken omfattar restauranger på tre Ikeavaruhus: Kungens Kurva, Barkarby och Västerås.
  • Förutom arbetsnedläggelse innebär varslet också blockad mot nyanställningar, inhyrning samt mer- och övertid.

HRF vill ha den så kallade norska modellen. Den innebär att man tittar på faktiskt arbetad tid tolv månader tillbaka. Den som har jobbat mycket mertid ska då kunna få sin tjänstgöringsgrad justerad uppåt, så att det motsvarar ett snitt av hur mycket man jobbat.

I går kväll avslutades förhandlingarna med motparten.
– Vi har inget mer att diskutera, det finns inga öppningar i sikte. Därför varslar vi om strejk, säger Eva Lotta-Ramberg.

Nyheter VARSEL

Sista personalen på Heden varslas

Liseberg varslar de sista anställda på Hotell Heden. Orsaken anges vara arbetsbrist på grund av pandemin. Men Hotell- och restaurangfacket menar att det också finns ett annat skäl. Förhandlingarna har avslutats i oenighet.

Publicerad 1 december 2020 Kommentera
Sista personalen på Heden varslas
Hotellverksamheten ska säljas, fastigheten är redan såld. Foto: Mostphotos

Redan i våras varslades 30 personer, större delen av personalen på Liseberg Hotell Heden i Göteborg. Hotellet har varit stängt sedan i juni, men har under hösten haft öppet för luncher och en del mindre möten.

Nu har även återstående femton personer varslats. En nödvändighet på grund av pandemin, enligt Liseberg.

Det är sedan tidigare bestämt att Liseberg ska sälja hotellet, för att frigöra pengar till att bygga ett vattenland och ett nytt hotell. Fastigheten där Hotell Heden ligger är redan såld. Från den 1 april 2021 tas den över av det kommunala fastighetsbolaget Higab.

Nu är även hotellverksamheten till salu, med målet att hitta en köpare till samma datum.
– Vi hävdar att det råder uppsägningsförbud. Anledningen till att de vill säga upp all personal är försäljningen, inte det faktum att hotellet håller stängt när nöjesparken inte är öppen. Det brukar ju ha öppet även när parken är stängd, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

HRF menar dessutom att det finns en annan förklaring till varslen.
– I lokala förhandlingar har arbetsgivaren sagt att det är svårt att sälja verksamheten på grund av att det finns personal. Detta förnekar de nu, säger Emil Bäckström.

Personalen bör få ha kvar sina tillsvidareanställningar till dess att det finns en ny köpare, anser HRF. Att de som varslas och sägs upp har rätt till återanställning under nio månader räcker inte.
– Nej, säkerheten är större med en tillsvidareanställning. Vi vet heller inte vad en kommande ägare har för planer, hur länge det dröjer innan de öppnar hotellet.

Varsel vid försäljning

Om ett företag säljer sin verksamhet räknas detta i sig inte som saklig grund för att säga upp personal, enligt lagen om anställningsskydd. Men förbudet att säga upp kan hävas om det finns ekonomiska skäl, vilket är vad Liseberg uppger i detta fall.
Personalen har företräde till återanställning i nio månader efter uppsägningstidens slut.

I förhandlingarna föreslog HRF att arbetsgivaren skulle lägga varslen för att sedan dra tillbaka dem när det blev klart vem som skulle ta över. Men det ville inte Liseberg.
– De tyckte inte att det var schyst mot den som skulle ta över. Då tolkar jag det som att de faktiskt säger upp personalen för någon annans räkning.

Nu kommer arbetsgivaren troligen att börja verkställa varslen. HRF överväger om de ska ogiltigförklara uppsägningarna. Det skulle i så fall bli lokala förhandlingar igen. Om parterna fortfarande inte kommer överens då kan förbundet stämma Liseberg i Arbetsdomstolen för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Nyheter KOMPETENS

Bra betyg för HRF:s kompetensprojekt

Hög träffsäkerhet och fina omdömen från deltagare och deras arbetsgivare. Det konstaterar analysföretaget Ramboll i sin utvärdering av HRF:s projekt En värld av möjligheter.

Publicerad 30 november 2020 Kommentera
Bra betyg för HRF:s kompetensprojekt
I projektet En värld av möjligheter har HRF erbjudit kurser i bland annat specialiserad matlagning samt service och bemötande. Foto: Mostphotos

Efter jul avslutas projektet En värld av möjligheter, där Hotell- och restaurangfacket anordnat kurser för branschanställda i Småland samt på Gotland och Öland. Pengarna, runt 8 miljoner kronor, har EU:s socialfond stått för.

I oktober hade 293 personer deltagit i någon eller flera av kurserna.

Frida Ljunggren. Foto: Privat

– Målet var 300 unika deltagare. Det tror vi att vi når för vi har några ytterligare som går i november och december, säger Frida Ljunggren, en av projektledarna.

Det var för att sätta fokus på frågan om kompetensutveckling i hotell- och restaurangnäringen som HRF drog i gång projektet 2018. Man ville stärka yrkesstoltheten och göra det möjligt för fler att stanna och utvecklas i branschen. Tillsammans med Visita och utbildningsanordnare, har förbundet erbjudit kurser som Mat och dryck i kombination, Specialiserad matlagning samt Arbetsledning och ledarskap. Ramboll framhåller i sin utvärdering att man varit lyhörd för att behoven kan förändras.

– Hygien och städ som vi tog fram i samband med corona har blivit väldigt populär, säger Frida Ljunggren.

Hotell- och restaurangfacket utesluter inte att det kan komma fler kompetenssatsningar framöver.
– Vi står redo, vi är beredda att göra det här på nationell nivå. Nu har vi fått en bra erfarenhet och hjälpt många medlemmar till kompetensutveckling. Vi har bra kunskaper om att driva ESF-projekt, så nu väntar vi bara på lämpliga utlysningar att söka, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i HRF.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här