Miriam vill inte bli omplacerad
Hur ska Miriam lösa sin situation? Foto: Kristin Lidström
Arbetslivsakuten Arbetsrätt
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Miriam vill inte bli omplacerad

Miriam jobbar som husfruassistent samt lite lokalstäd och inhopp som konferensvärdinna.Men den nya husfrun vill organisera om. Miriams tjänst ska delas upp på andra anställda och tanken är att Miriam ska bli omplacerad till enbart rumsstädare. Tråkigt, tycker Miriam, som gillar sin tjänst. Vad ska hon göra? Experterna ger råd.

Publicerad 27 mars 2014

Mikael Berge, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket:

»Enligt gammal arbetsmarknadspraxis och kollektivavtal styr arbetsgivaren över vilka arbetsuppgifter vi anställda ska utföra.
För att göra en permanent omplacering av en anställd så ska arbets­givaren på eget initiativ kalla till förhandling med facket.
I en sådan förhandling har facket möjlighet att lämna synpunkter på omplaceringen. I annat fall gäller arbetsgivarens arbetsledningsrätt och Miriam har en skyldighet att utföra arbete på de områden hon blir anvisad.
Min erfarenhet säger att omplaceringar på arbetsplatser med hierarkisk arbetsledning oftare är svårare att socialt acceptera  än om det råder en demokratisk fördelning av arbetsuppgifter. »Någon« måste utföra arbetet. Om det är Miriam eller någon annan har facket svårt att ha synpunkter på.
Ett samtal med sin chef kan för Miriam vara det enklaste sättet att försöka lösa situationen. Att föreslå arbetsrotation kan vara en möjlighet, kanske det mest demokratiska.
Det är svårt att ge ett generellt svar då man oftast får titta på förutsättningarna lokalt på arbetsplatsen.«

Nina Jansdotter, beteendevetare och karriärcoach:

»Förändringar i arbetslivet kommer att inträffa för i stort sett alla i dag. Vi kommer att byta arbetsgivare oftare och byta arbetsuppgifter internt oftare än förr. Miriam kan undersöka om det finns en annan ledig tjänst på hotellet, eller ta det här som en öppning till att söka jobb på något annat hotell.
Hon står inför många val, men att jobba kvar och vara bitter är inte det bästa. Om hon väljer att vara kvar får hon göra det bästa av läget. Kanske finns det något att förbättra, någon aspekt av det nya jobbet att vara nöjd med?
Sedan är det så att alla typer av förändringar stressar oss människor, även positiva. Vi mår bäst av rutiner och att få veta vad som gäller.
Det är bra om Miriam har någon att prata ut med och häva ur sig sin ilska så att hon är klar med det sedan. Det kan också hjälpa henne att se vad som handlar om henne som anställd och vad som beror på förändringar i företaget.
Miriam kan också ta hjälp av sig själv, genom att tänka på hur hon klarat andra förändringar i sitt liv. Om hon har någon person som förebild kan hon också tänka »hur skulle hen ha agerat?«

Susanne Pripp, vd, Best Western Gamla Teatern i Östersund:

»Om jag hade anställt en ny ansvarig för städ skulle jag nog inte ha gett den personen fria händer att börja omorganisera direkt. Det kan ofta leda till att de som redan är anställda hamnar i kläm.
Miriam verkar ha visat framfötterna och tagit sig upp en bit. Jag tycker att hon borde ta ett samtal med nya husfrun, omgående, om att hon är intresserad av den typen av tjänst igen. Kanske säga »Jag har jobbat med de här sakerna tidigare och trivts väldigt bra med det och om det finns möjlighet skulle jag gärna vilja arbeta med den typen av arbetsuppgifter igen«.
Miriam ska inte backa hem och ställa sig på vanligt städ igen utan att säga något, då kan det verka om att hon är nöjd med den förändrade arbetssituationen. Det finns säkert en anledning till att Miriam tagit sig upp, och den kompetensen vill man inte ska gå förlorad för hotellet. Risken finns att hon tappar geisten helt och hållet.
Jag skulle aldrig ha tagit ifrån en person en tjänst så här, just när hon har fått avancera lite grann. Samtidigt måste jag som hotellets vd visa att jag litar på den person som jag anställt som chef. Att som en del av hotellets ledning »gå över« en ny tjänsteman är att säga att den personen inte kan sitt jobb.
Men efter en tid skulle jag säga till husfrun att Miriam är en person som har visat framfötterna och kan ges mer kvalificerade arbetsuppgifter.«

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

@hotellrevyn

Vi finns där du finns
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här