Klas får alltid välja semester!
Klas har alltid väldigt goda anledningar till att han måste få sina önskade semesterveckor. Illustration: Rebecca Elfast
Arbetslivsakuten

Klas får alltid välja semester!

Byggprojekt, långväga släktingar på besök, ingen barnomsorg. Klas har alltid goda skäl till att han måste få semester vissa veckor. Han är duktig på att argumentera och får oftast igenom sina önskemål. Trist, tycker hans kollegor som inte får som de vill. Vad kan de göra?

Hotelldirektör Pernilla Johansson.
Hotelldirektör Pernilla Johansson.

Pernilla Johansson, hotelldirektör, Scandic Klara:
– Det är klart att det kan bli problem med semesterplaneringen, speciellt om man är sent ute. Då blir planeringen händelsestyrd, man jobbar väldigt reaktivt efter hur önske­målen kommer, och en enskild anställd som Klas kan få sin vilja fram.
Men lösningen ligger i semesterlagen, de anställda ska två månader i förväg få veta när huvuddelen av sommarsemestern ska tas ut. Och lagen kan man alltid luta sig mot. Det går att säga nej till den som kommer med sena ansökningar. Om någon som Klas hade satt i system att få ledigt vissa veckor skulle jag kunna säga att han får vara ute i bättre tid.
– Som arbetsgivare vill vi så klart att medarbetarna ska trivas och må bra, men om ansökan kommer två veckor innan önskad semester så har vi rätt att säga nej.
En annan utmaning är den snabba värld vi lever i, där framförhållning inte ryms och många valmöjligheter är en del av vardagen – i synnerhet för våra yngre medarbetare. En arbetsgivare vill så klart kunna möta önskemål från medarbetare och se till att de får återhämtning när de behöver. Men ansök om ledigt först och boka resan sedan.

Mikael Berge, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket
Mikael Berge, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket

Mikael Berge, ombudsman, HRF:
– Upplevd orättvisa är bland det svåraste som finns att råda bot på. Ett förslag är att de kommer överens om ett rullande semester­schema med olika perioder och tillämpar det konsekvent under flera års tid. Det innebär att alla, under ett antal års cykler, kan planera sin semester och sina bygg­projekt flera år framöver. Då vet man vilka veckor man kommer att ha sin ­semester och det blir rättvist för alla.

Kerstin Ljungström, organisationskonsult.
Kerstin Ljungström, organisationskonsult.

Kerstin Ljungström, organisationskonsult:
– Det låter som att arbetsplatsen behöver ett gemensamt och tydligt regelverk för vad som ska gälla vid semestrar. Alla har sina skäl – och alla har rätt att få semester. Vi är programmerade för ömsesidighet, om jag ger något så är det underförstått att jag får något tillbaka. De flesta av oss är lyhörda för det. Men om någon får igenom sina önskemål oftare än andra så kan det uppstå avundsjuka och bli obalans i gruppen. Även om Klas skulle vara en stjärna så är det osunt att han alltid får sin vilja igenom. Är chefen rädd för vad som skulle hända om Klas fick ett nej?
– Chefen kanske skulle behöva prata med en extern samtalspartner, träna på att säga nej och fundera över vad prioriteringarna får för konsekvenser. Om chefen är ny på arbetsplatsen kanske han eller hon inte känner till hur det har varit tidigare. Det är viktigt att starta rätt i så fall, så att man inte bygger in onödiga orättvisor.
Det krävs en tydlig och modig chef som kan resonera om semesterutlägg så att alla förstår det, och hålla på det regelverk som finns eller skapas.
– En idé är att planera semestrarna innan det blir skarpt läge, exempelvis på hösten. Gå igenom julhelg, sportlov, påsk och sommarsemester. Diskutera hur det ska bli rimligt och rättvist. Chefen kan prata med de anställda en och en först och se hur det går att balansera, om det är någon som behöver hjälp med att lyfta sina behov.
Ta reda på vad som är viktigast för var och en och ha som mål att alla ska ha fått något av det de önskar under ett år.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

@hotellrevyn

Vi finns där du finns
Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här