Dina rättigheter A-KASSA

Experten: Ring oss!

Agera snabbt, var noggrann och kolla igenom allt en gång extra. Och om du är osäker, fråga! Det är Nazdar Haidaris, gruppledare på Hotell- och restauranganställdas a-kassa, bästa tips för att snabbare och smidigare få ersättning från a-kassan.

Publicerad 22 oktober 2019
Nazdar Haidaris.

– Ring oss om du är osäker på något, vad som helst. Om man har bank-id kan man också mejla oss via Mina sidor. Då får du korrekt information snabbt.

Vilka är de vanligaste misstagen folk gör när de ansöker om a-kassa?
Många blandar ihop oss med Arbetsförmedlingen. Det händer ofta att medlemmar frågar Arbetsförmedlingen vilka papper de ska skicka in till oss. Då kan det bli fel. Ett annat misstag är att man inte meddelar oss om något förändras i livet, om man blir sjuk eller börjar studera till exempel. Det behöver vi veta eftersom det påverkar ersättningen.

Vad har du för råd till den som ska söka ersättning från a-kassan?
– Begär alla handlingar från arbetsgivaren innan du slutar, som arbetsgivarintyg. Det är ofta mycket svårare när du har lämnat arbetsplatsen, då brukar arbetsgivaren inte prioritera det. Ett annat tips är att kolla igenom alla papper innan du skickar in dem till oss. Runt 70–75 procent av alla arbetsgivarintyg som vi får in är felaktigt ifyllda eller inte undertecknade. Då tar det längre tid att få ersättning.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här