Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Det här vill vi att kongressen tar upp

HRF-medlemmarna Helen Murray, Martin Storm och Charlotte Podkanski hör till dem som skickat in motioner till förbundets kongress. De har fått upp både arbetsmiljö och monarkins avskaffande på dagordningen.

Publicerad 21 oktober 2014

Ombuden på Hotell- och restaurangfackets kongress har många frågor att ta ställning till. Sammanlagt ligger 86 motioner om förbundet och dess verksamhet under den kommande perioden. HRF-medlemmarna Helen Murray, Martin Storm och Charlotte Podkanski hör till dem som skickat in motioner.

 Helen Murray.

Helen Murray har skrivit ett tiotal motioner. Bland annat om att varje avdelning bör ha en arbetsmiljöansvarig ombudsman och att förbundet bör arbeta för att ändra reglerna för deltidsstämpling.
Du har skrivit många motioner, är allihop hjärtefrågor?
– Jag brinner mest för arbetsmiljö. Arbetsmiljöarbetet är väldigt eftersatt, inte bara i vår bransch. Arbetsgivare värderar inte sina anställda tillräckligt. Andra saker är sådant som kommit upp när man är ute på uppsökeri. Då träffar man till exempel städerskor som har svårt att få ihop ekonomin eftersom de inte har tillräckligt med timmar.   
Vad tror du att du får för gehör för motionerna?
– Jag hoppas att jag får gehör. Men även om man inte får igenom det just nu så måste man jobba mot en förbättring i stort.

 Martin Storm
 Martin Storm.

Martin Storm, avdelning Stockholm-Gotland, har skrivit motioner om att vegetariskt bör vara huvudalternativ på HRF:s sammankomster och om att kungahuset bör avskaffas.
Varför en motion om vegetarisk mat?
– Jag har jag tänkt på det länge. Jag tycker att det är viktigt att man försöker utveckla sig. Det är inte så konstigt att den som vill ha kött får be om det i stället för att den som inte vill ha det får be om annan mat. Jag är inte själv vegetarian, men jag har erfarenhet från att jobba i kök. Den vegetariska maten brukar vara något som bara slängs ihop.
Din motion om monarkins avskaffande har fått bifall av förbundsstyrelsen. Vad tänker du om det?
– Det visste jag inte. Det förvånar mig. Men det är ju kongressen som bestämmer. Förra kongressen skrev vi en del motioner, bland annat om sextimmars arbetsdag och hjälp till papperslösa, som vi fick igenom trots att förbundsstyrelsen hade avslagit dem.

 Charlotte Podkanski.

Charlotte Podkanski, avdelning Stockholm-Gotland, har skrivit flera motioner, bland annat om att en post som "diskrimineringsombud" bör införas i varje klubbstyrelse, och att introduktionen för nya medlemmar behöver bli bättre.  
Vad fick dig att skriva?
– Jag såg dem som skickats in till förra kongressen och de speglade inte riktigt det som jag tänkte på. Jag är själv ganska ny som förtroendevald, och kände att det skulle kunna göras mer för att hjälpa nya komma in. Det hade hjälpt mig. Sedan är jag emot all form av ojämlikhet. Det är viktigt att alla får lika rättigheter, att man motverkar diskriminering, rasifiering och sexism. Alla måste få göra sig hörda, även om man inte ser ut som mallen.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här