Danska Allianceplus köper upp det ena svenska städföretaget efter det andra. De tar över personal och chefer. Ibland även dåliga arbetsförhållanden.
Sedan 2013 har Allianceplus köpt upp fem svenska städföretag och i dag har de drygt 3 000 anställda i Sverige. Ett av de företag som köptes var Express Gruppen AB. Allianceplus tog över både anställda och chefer. Och även de dåliga arbetsvillkoren.
– Vi hade medlemmar där sedan tidigare och det har hela tiden varit rörigt, säger Emil Bäckström, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket Stockholm-Gotland.
Många har hört av sig till facket för att få hjälp. Men det har varit svårt att driva några fall, eftersom medlemmarna inte vågat träda fram. Av 180 anställda på Express Gruppen AB är ungefär en tredjedel migrantanställda.
– De är helt beroende av arbetsgivaren, den som inte får kontrakt förlorar sitt arbetstillstånd, säger Emil Bäckström.
Men nu har Hotell- och restaurangfacket gått till centrala förhandlingar vid två tillfällen. Det senaste är en städare som aldrig har fått något schema. Hen har en anställning på 50 procent, men arbetar mycket mer än så. En månad hade städaren arbetat 66 timmar mer än vad hen fick betalt för.
– Till slut backade företaget och betalade ut lönen, men problemen fortsätter. Sedan Allianceplus tog över har vi haft säkert femton ärenden, och en del har lett till formella förhandlingar. HRF har hela tiden haft en bra dialog med företaget, men de har inte lyckats reda ut det här, säger Emil Bäckström.
Förhandlingen, där HRF hade krävt skadestånd till facket, slutade dock i enighet. Och från Allianceplus tillbakavisar man kritiken mot företaget.
– Generellt gäller att vi alltid tar vårt arbetsgivaransvar och följer kollektivavtal, lagar och spelregler. I de fall felaktig lön har utbetalats åtgärdas det alltid omgående, säger Petra Schneider, HR-chef på Allianceplus.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.