En anställd på en McDonaldsrestaurang i Ärebro fick sparken efter att ha skrivit kritiskt om sin arbetsplats i en blogg.
Att blogga om sitt jobb är inte alltid helt riskfritt. Det fick en anställd på en McDonaldsrestaurang i Örebro erfara i veckan. En av restaurangens arbetsledare upptäckte att den anställda bloggat negativt om sin arbetsgivare och gav henne sparken, skriver Nerikes Allehanda.
– Det är tragiskt det som skett. Hon som blev uppsagd var en duktig medarbetare, men det hon hade skrivit om sin arbetsplats var helt oacceptabelt, säger restaurangens ägare Magnus Pojen till tidningen.
Visst kan illojalitet vara ett skäl till uppsägning, säger Hotell- och restaurangfackets tredje ordförande Malin Ackholt. Hon påpekar dock att det är en process som måste ta tid.
– Det är en lång process om en arbetsgivare vill skilja någon från tjänsten. Saken måste prövas. Till exempel är lojalitetskraven tyngre på en del grupper än andra, säger Malin Ackholt till Nerikes Allehanda.
Den anställda har hittills inte kontaktat HRF för facklig hjälp, säger Peter Ustrup som är ombudsman i HRF:s Mälardalsavdelning.
– Hon har inte hört av sig till oss, vi vet inte ens om hon är medlem.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.