Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Åtal väntar mot kasinoanställda

Fem före detta anställda på Casino Cosmopol i Göteborg väntas åtalas för grov trolöshet mot huvudman. Samtidigt frias ytterligare två anställda från misstankar, varav en HRF-medlem. HRF har nu dragit tillbaka alla stämningar mot kasinot i Arbetsdomstolen.

Publicerad 12 februari 2014
Åtal väntar mot kasinoanställda

Roulette, trolleritrick och hemliga allianser. Detaljerna i utredningen om bedrägeriet på Casino Cosmopol i Göteborg är som hämtade ur en film. Inom kort väntas åtal mot fem av de sju tidigare anställda som greps i december 2011, misstänkta för att tillsammans med en gäst ha lurat kasinot på uppemot en halv miljon kronor. Utredningen har tagit tid. Först i början av januari i år var den preliminära förundersökningen klar. Efter att ha studerat bland annat videoupptagningar, kontoutdrag och scheman menar åklagare att det är klarlagt att de fem anställda är skyldiga.
  Lite förenklat ska bedrägeriet ha gått till så här: spelaren valde bord där några av de misstänkta arbetade. Han ska sedan ha tillåtits placera ut sina insatser efter att roulettekulan slutat snurra – garanterad vinst alltså. Det ska dock ha varit så små tidsmarginaler att det krävs ett tränat öga för att se. Sammanlagt har gruppen kommit över runt en halv miljon kronor under fyra veckor. Kammaråklagare Stina Lundvist tror dock att det kan röra sig om betydligt mer pengar.
– En halv miljon under drygt fyra veckor. Det är det vi anser att vi kan bevisa. Personligen är jag dock helt övertygad om att detta fortgått under en längre period, och gett avsevärt större summor i utbyte, säger hon till Göteborgs-Posten.

Mot två före detta anställda läggs förundersökningen ned. Det gäller en kvinna som arbetade som shift manager, och en HRF-medlem som arbetade som dealer. Enligt polisen fanns det inte bevis för att de två varit involverade i härvan.

Samtliga misstänkta stängdes av och avskedades i samband med att de greps av polis. Fem av dem var medlemmar i Hotell- och restaurangfacket och fick hjälp av förbundet att ogiltigförklara uppsägningarna. Efter fruktlösa förhandlingar stämde HRF till slut kasinot i Arbetsdomstolen, och krävde ersättning till de fem för ogiltigt avsked. Efter att polisens preliminära förundersökning blivit klar i januari i år valde förbundet dock att inte företräda fyra av dem längre.
– Vi insåg helt enkelt att det inte skulle gå att nå framgång i deras fall, säger Eva-Lotta Ramberg, jurist på HRF som har drivit ärendet.

I februari återkallades därför fyra av stämningarna mot Casino Cosmopol i Arbetsdomstolen. Däremot fortsatte förbundet att driva ärendet för den femte medlemmen, som inte längre misstänks för brott. I veckan nådde förbundet en förlikning med kasinot.
– Det innebär att vi återkallar även det målet, säger Eva-Lotta Ramberg, och berättar att förlikningen inte innebär att medlemmen får sitt arbete tillbaka, utan att det rör sig om en summa pengar.

Tre av de andra har nu valt att i stället lämna sina stämningar mot Casino Cosmopol till Göteborgs tingsrätt. Hotell- och restaurangfacket kommer inte att företräda dem.

Enligt TT kan åtal komma att väckas mot de fem misstänkta innan februari är slut.

 

Fakta: Detta har hänt

  • Sommaren 2011: En gäst på kasinot tipsar om att det kan förekomma spelfusk, och namnger en annan gäst som misstänkt fuskare. En internutredning inleds.
  • 16 november 2011: Den namngivna gästen och sammanlagt sju anställda anhålls. Bland dessa finns fem HRF-medlemmar och en Unionen-medlem som arbetade som Shift leader. De släpps efter några dagar, men blir avskedade.
  • Augusti 2013: Hotell- och restaurangfacket stämmer Casino Cosmopol i Arbetsdomstolen.
  • Januari 2014: Polisens preliminära förundersökning är klar. Hotell- och restaurangfacket väljer att inte företräda fyra av medlemmarna längre.
  • Februari 2014: HRF enas om en förlikning med kasinot gällande den femte medlemmen som inte är misstänkt för brott längre. Alla stämningar mot företaget dras tillbaka. Åtal väntas mot de misstänkta.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Omorganisation

Scandic och Choice vill omorganisera

I spåren av corona vill landets största hotellkedjor öka flexibiliteten. Både Scandic och Choice har skissat på team med flytande arbetsuppgifter. HRF är kritiskt.

Publicerad 21 september 2020 Kommentera
Scandic och Choice vill omorganisera
Team av medarbetare som kan utföra olika arbetsuppgifter. Så vill Scandic och Nordic Choice organisera. Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos

Inom Scandic talar man om service host, och på Nordic Choice-kedjan kallas det service crew. Syftet är att samla olika yrkesgrupper i team där de anställda kan utföra olika arbetsuppgifter.

– Den möjligheten har arbetsgivaren haft sedan 1929. Det behöver man inte en omorganisation för, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Han har förhandlat omorganisationen med båda hotellkedjorna, och är mycket kritisk.

– Arbetsgivarna vill att så få som möjligt ska göra så mycket som möjligt så billigt som möjligt. Vi har kämpat med validering och vi tävlar i olika yrkesgrupper, det här gör att yrkesstoltheten försvinner.

På Scandic pågår fortfarande förhandlingar. Företaget kan inte gå in på detaljer under pågående mbl-förhandling, eftersom resultat av förhandlingen först ska kommuniceras med berörd personal innan det kommuniceras brett, skriver man i ett mejl. HR-direktör Åsa Dammert kommenterar vidare:

”Vi ser ett behov av att arbeta med en modernare och plattare organisation som följer gästbehov och gästflöde på ett enklare och tydligare sätt. Eftersom gästerna är färre och antal bokade rum varierar mycket från en dag till en annan behöver vi säkerställa att vi har en modern organisation som möter detta på bästa sätt.”

En risk som Emil Bäckström ser rör återanställning. Den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har rätt till återanställning om det dyker upp en tjänst man är kvalificerad för. Med team där arbetsuppgifterna är flytande är det inte omöjligt att återanställda som tidigare legat i lönegrupp 1 – kvalificerat yrkesarbete – återanställs till lönegrupp 2.

– Har man sedan en kock i sin service eller host crew är det klart att den personen kommer att få laga mat, utan att få betalt för det. Vi tror att det här leder till ett utnyttjande av folk, säger Emil Bäckström.

Enligt Tina Tropp Jerresand, head of people and culture på Nordic Choice-kedjan, är det en faktor som har lyfts fram i riskbedömningen.

– Lönegrupperna är oerhört viktiga. För oss är det jätteviktigt att ingen utför kvalificerat yrkesarbete som inte ska göra det. Vi ser det här som att vi skapar förutsättningar för våra medarbetare att utvecklas.

HRF befarar att kraven på kvalifikationer ökar för personer som ska arbeta i de planerade allroundtjänsterna. Redan nu har förbundet sett exempel på att personer som brister i svenska har valts bort när det är dags för återanställning.

– Om man för fem eller tio år sedan anställde en person som kan dålig svenska kan man inte nu säga att den personen inte har rätt kvalifikationer för jobbet. Vi har varit tydliga med hur vi ser på det här, säger Emil Bäckström.

Förhandlingarna med Nordic Choice är avslutade i oenighet. Med Scandic pågår de fortfarande.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här