Krögare inreder med bilder på bröst och rumpor och två av tre branschanställda kvinnor utsätts för sexkommentarer.
Den soliga sommaren känns alltid lite för kort. Men den härliga känslan som stannar kvar en bit in på hösten kan vi tacka branschens anställda för. Sommaren, som betyder vila och semester för de flesta, är en tid av intensivt arbete för många inom hotell-, restaurang- och besöksnäringen.
Den här sommaren har också branschens mindre smickrande sidor synts. På en av Stockholms nystartade restauranger var det inte den goda maten som gav rubriker utan att en hel vägg hade dekorerats med bild på en halvnaken kvinna. Ägaren kunde inte förstå all ståhej och kritik. På en finkrog i en annan del av landet var det inte nakna bröst utan unga kvinnors nakna rumpor som visades på väggarna. Lägg därtill lite bondage. Ägaren, också där en man, förstod överhuvudtaget inte varför folk blev arga.
Inget fel på nakna kroppar eller konst som visar nakenhet på olika sätt. Men när unga kvinnokroppar tycks bestå enbart av bröst och rumpa. När bilderna dessutom sätts upp på en kommersiell plats, är det inte konstigt folk blir upprörda.
Ungefär samtidigt publicerade Svenska Dagbladet en undersökning om kvinnliga anställda på krogen. Av 300 tillfrågade hade 66 procent varit med om sexuella kommentarer och beröringar i krogmiljö. 58 procent sa att det främst var gästerna, 26 procent berättade om sexuella trakasserier från kollegor. 16 procent uppgav att de utsatts av sin chef.
Det går att se ett samband mellan oförståelsen inför bilder som objektifierar kvinnor och uppfattningen att det är okej för män att ta för sig av kvinnors kroppar. Vare sig de är gäster, arbetskamrater eller chefer. En arbetsplats ska vara fri från sexuella trakasserier. Det säger lagen. Sexismen i delar av branschen visar att den har lång väg att gå när det kommer till jämställdhet.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.