Nyheter arbetsmiljö

Arbetsgivare nonchalerade allvarliga elfel

Gnistor ur värmeskåpet och ständiga kortslutningar i köket fick HRF:s skyddsombud att stoppa arbetet. Arbetsgivaren lät ändå arbetet fortsätta. När Arbetsmiljöverket kom på inspektion upptäcktes ännu fler farliga fel.

Publicerad 10 november 2016
Arbetsgivare nonchalerade allvarliga elfel
Det fanns uppenbara brister i elsäkerheten i köket.

Det hade kunnat gå riktigt illa i hotellets restaurangkök, konstaterar Torbjörn Olsson, inspektör på Arbetsmiljöverket.
– Jag frågade elektrikern som sade att han inte ville tänka på vad som kunde ha hänt. En hel bänk kunde ha blivit strömförande. Har man ett svagt hjärta skulle det kunna stanna.

Problemen med elsäkerhet i köket hade pågått en längre tid. Samtliga eluttag ovanför arbetsbänken i köket slog av, spisen kortslöts och säkringarna gick.  Detta hände flera gånger.
– Kockarna gick då till elskåpet och slog på strömmen igen, berättar skyddsombudet.
En dag när han kom till jobbet var eluttagen bytta.
– Jag blev glad och trygg när jag trodde att felet var åtgärdat. Men på kvällen small det igen.

Den här gången var det i transformatorn till skrivaren i köket. En annan skrivare kopplades in, men även den smällde till och det började ryka.
– Jag hörde att en av kockarna ropade ”fan, den exploderar”. Jag gick in i köket och sa till dem att inte ta i den rostfria arbetsbänken där skrivaren stod.
Samtidigt fick han veta att det kommit gnistor från ett värmeskåp och skrivaren när en av kockarna städat med vatten. Han fick också höra att det var en fastighetsskötare som bytt kontakterna. Han ansåg då att det var för farligt att fortsätta verksamheten och lade därför skyddsombudsstoppet.

Han meddelade den chef som var närvarande, som i sin tur bad honom att kontakta någon av hotellcheferna. Skyddsombudet fick tag på högsta chefen och berättade vad som hänt.
– Chefen blev inte orolig över elsäkerheten, utan skällde ut mig. Jag fick höra att det skulle kunna bli konsekvenser för mig och att jag bara går runt och bråkar. Jag uppfattade det som ett hot.

Då kan arbetet stoppas

När det finns en omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv och hälsa har skyddsombudet rätt att avbryta arbetet genom ett skyddsombudsstopp enligt Arbetsmiljölagen 6 kap. 7 §. Arbetsgivaren måste meddelas. Håller arbetsgivaren med om att stoppet behövs tar arbetsgivaren över och startar inte arbetet förrän riskerna är borta. Håller arbetsgivaren inte med om att det finns en fara ska Arbetsmiljöverket kontaktas. Ofta görs då en inspektion på arbetsplatsen, som kan leda till ett beslut om förbud alternativt att arbetsgivaren kan återuppta arbetet.

Källa: Arbetsmiljöverket

Skyddsombudet kontaktade då Arbetsmiljöverket, som på tisdagen besökte arbetsplatsen tillsammans med Elsäkerhetsverket. Arbetsmiljöverket påtalade att arbetsgivaren inte har följt lagen, eftersom verksamheten i köket fortsatt trots skyddsstoppet. Arbetsmiljöverket lät också koppla ur strömmen till en spis som inte hade tillräcklig jordning. Det hade även runnit in vatten och fett i spisen.
– Till kvällen öppnade köket igen och kockarna fick laga all mat på grill och stekbord, berättar skyddsombudet.

Dagen efter kom en elektriker och lagade spisen, som nu får användas igen.
– Elektrikern gick i god för den, men tillverkaren ska kallas in för att gå igenom hela maskinen. Jag kommer att begärda in en utredning om vad som hänt, säger inspektören Torbjörn Olsson.

Hotell- och restaurangfacket avdelning Stockholm-Gotland kommer att följa upp ärendet.
– Det måste vi göra när ett skyddsstopp från ett av våra skyddsombud har nonchalerats, säger ombudsman Conny Werner.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här