Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Arbetare utnyttjas på hotell i Thailand

"Jag har aldrig haft semester." Så säger en av de burmesiska gästarbetare som sliter hårt för att svenska turister ska ha det bra i Thailand. En ny rapport visar att de svenska charterbolagen har personal med olagligt låga löner och dåliga arbetsvillkor.

Publicerad 9 december 2015
Arbetare utnyttjas på hotell i Thailand
Gästarbetarna från Burma arbetar för olagligt låga löner. Foto: Colourbox
inlinebild
Pim van Dorpel. Foto: Ann Patmalnieks

Redan 2012 slog nätverket Schyst resande larm om de låga lönerna på hotellen i Thailand, men inget har förändrats sedan dess. Hälften av de intervjuade arbetarna har lägre löner än den lagstadgade minimilönen och i ett tvätteri arbetar de 17 till 19 timmar per dygn under högsäsong. En av de anställda i ett slakteri har arbetat i två år utan semester.
– Det vi som fackförbund kan göra är att stötta deras rätt till organisering genom olika globala projekt. Här i Sverige kan vi sätta press på de svenska resebolagen, belysa problemen och säkerställa att deras anställda har schysta villkor, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i HRF.

Thailand är en stor turistdestination och har mer än 25 miljoner utländska besökare årligen. Mer än 300 000 svenskar reser dit på semester i vinter och antalet bokningar har ökat med drygt 25 procent sedan förra vintern.
– Jag tycker inte svenskarna ska ha dåligt samvete för att de reser till Thailand, men de borde ställa krav på de svenska researrangörerna. De flesta tror nog att de som arbetar på hotellen har schysta villkor, men så är det inte. Det är ett eget ansvar att ta reda på fakta om villkoren dit man åker.

Thailand har sedan 2006 präglats av politiska motsättningar. I maj 2014 genomförde armén en militärkupp och tog kontroll över landets regering.
– Svenskarna har uppenbart inga problem att åka dit oavsett styre, det är alldeles klart. Men en bojkott skulle bara försämra villkoren för arbetarna där. Däremot måste vi ställa krav på Apollo, Ving och Fritidsresor, så att bolagen delar vinsten med dem som gör jobbet, säger Pim van Dorpel.

Fakta:

I den nya rapporten ”No Holidays for the Burmese” intervjuas 29 migrantarbetare som arbetar i hotellbranschen i Khao Lak och Phuket. Av dem är det 18 som arbetar på sju olika hotell och elva som arbetar på företag som tvättar lakan eller levererar livsmedel till hotellen.

Nätverket Schyst resande är ett samarbete mellan sju organisationer med inriktning på en hållbar turism. I nätverket ingår förutom Hotell-och restaurangfacket, Union to Union, IOGT-NTO-rörelsen, Svenska kyrkan, Svenska kyrkans Unga, Unionen och Fair Action.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter corona

Restriktioner förlängs

Det blir inte längre öppettider på restauranger den 3 maj. I dag meddelade Folkhälsomyndigheten att man vill förlänga restriktionerna till 17 maj.

Publicerad 22 april 2021 Kommentera
Restriktioner förlängs
Restriktionerna förlängs med två veckor. Först den 17 maj ska restauranger kunna hålla öppet senare än 20.30. Foto: Istockphoto

Regeringen gav vid en pressträff på torsdagen beskedet att restriktionerna för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster ligger kvar ytterligare två veckor. Anledningen är den höga smittspridningen och det ansträngda läget för sjukvården.

Samtidigt sade Folkhälsomyndigheten att man föreslår en motsvarande förlängning av restriktionerna för serveringsställen.

För restaurangbranschens del innebär detta att det även fortsättningsvis är stängning klockan 20.30 som gäller. Dessutom kommer det fram till 17 maj tillåtas max fyra personer per sällskap på restauranger, om de inte ligger i till exempel gallerior – då är det en person per sällskap som gäller.

– Man ska ha respekt för smittspridningen. Men man skulle kunna vara generösare med öppettiderna för restauranger, med de kraftiga regleringar som redan finns. Vi anser att det finns förutsättningar att hålla öppet till 23, utan att det påverkar smittspridningen. Då skulle restaurangerna hinna med två sittningar, säger Malin Ackholt, Hotell- och restaurangfackets ordförande.

Nyheter avgift

Nya avgifter från 1 april

Från den 1 april är medlemsavgiften till HRF 25 kronor högre för alla medlemmar. Beklagligt, men nödvändigt, säger Pim van Dorpel, förbundets vice ordförande.

Publicerad 20 april 2021 Kommentera
Nya avgifter från 1 april
Pandemin har gjort att fler medlemmar behöver hjälp, berättar HRF:s vice ordförande Pim van Dorpel. Nu höjer förbundet medlemsavgifterna. Foto: Anna-Karin Nilsson

Det har varit ett tufft år för branschen och dess anställda, men även för Hotell- och restaurangfacket. Därför har man nu höjt medlemsavgiften för alla inkomstklasser.

– Orsaken är ökade kostnader för bland annat förhandlingar i samband med covid. Det är medlemmarnas behov som styr kostnaderna, och det har blivit ganska många ärenden under det här året, säger Pim van Dorpel.

Avgifter från 1 april

Månadsinkomst Avgift
0 – 4 999 224
5 000 – 9 999 245
10 000 – 11 999 265
12 000 – 13 999 305
14 000 – 15 999 345
16 000 – 17 999 385
18 000 – 19 999 425
20 000 – 21 999 465
22 000 – 24 999 505
25 000 – 29 999 575
30 000 – 615

 

Det finns sedan tidigare ett kongressbeslut på att medlemsavgiften ska vara solidarisk. Därför har HRF:s förbundsstyrelse beslutat att de som tjänar mest ska betala mest. Den högsta avgiften, som gäller för alla som tjänar minst 30 000 kronor, ligger från den 1 april på 615 kronor per månad. Lägst avgift, 224 kronor i månaden, betalar de som tjänar under 5 000 kronor.
I den högsta avgiftsklassen ligger 3,3 procent av medlemmarna.

– Det är något färre som betalar högsta avgiften än vad vi hade räknat med när vi tittade på lönestatistiken för branschen. Det finns en viss eftersläpning, och det kan vara permittering och i vissa fall hyvling som gör att färre har de högsta inkomsterna. Det kan också vara så att man har missat att uppge sin rätta inkomst till oss. Vi har ingen möjlighet att kontrollera hur mycket medlemmarna tjänar.

Pim van Dorpel betonar också att förbundet hela tiden jobbar med kostnadsbesparingar för att få en budget i balans.

– Men vi är en medlemsdriven organisation. Det är medlemmarnas behov som styr. Mycket av det lokala fackliga arbetet har förts över på avdelningarnas ombudsmän. Om mer fackligt arbete återförs till klubbnivå och bekostas av arbetsgivaren, så att vi ser att våra kostnader sjunker, kan vi sänka avgifterna igen.

Nyheter arbetsmarknad

HRF: Risker med ny intensivpraktik

I förra veckan startade möjligheten till intensivpraktik i upp till nio månader för arbetssökande inom etableringsprogrammet. Hotell- och restaurangfacket ser en risk för lönekonkurrens.

Publicerad 19 april 2021 Kommentera
HRF: Risker med ny intensivpraktik
Sedan den 15 april kan Arbetsförmedlingen erbjuda deltagare som ingår i etableringsuppdraget ett intensivår med möjlighet till upp till nio månader praktik. Foto: Mostphotos
Pim van Dorpel 2018
Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Den nya praktiken är en del av intensivåret, som från och med den 15 april erbjuds deltagare i det så kallade etableringsprogrammet, i första hand nyanlända i Sverige som behöver hjälp att komma in på arbetsmarknaden. Tanken är de som går intensivåret ska komma i arbete inom ett år efter påbörjat program.

Under den tiden kan den arbetssökande till exempel studera svenska i högt tempo eller göra praktik på ett företag.
– Det är ett sätt att se till att nyanlända kan komma i jobb mycket snabbare, sade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark, när hon presenterade intensivåret i veckan.

Praktiken kan pågå i sex månader med möjlighet till förlängning i ytterligare tre månader. Deltagare ska kunna få etableringsersättning från Försäkringskassan. Även arbetsgivaren kan få ersättning, 150 kronor per dag från Arbetsförmedlingen.

Pim van Dorpel, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket, är tveksam till att ytterligare en obetald praktikform är rätt väg att gå.
– Vi hade hellre sett att man hade satsat på de insatser som redan finns, som etableringsåret.

HRF ser också visst risk för att den nya intensivpraktiken kan skapa lönekonkurrens.
– Vi är försiktigt positiva, men vi ser att det finns risker.

Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här