Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Arbetare utnyttjas på hotell i Thailand

"Jag har aldrig haft semester." Så säger en av de burmesiska gästarbetare som sliter hårt för att svenska turister ska ha det bra i Thailand. En ny rapport visar att de svenska charterbolagen har personal med olagligt låga löner och dåliga arbetsvillkor.

Publicerad 9 december 2015
Arbetare utnyttjas på hotell i Thailand
Gästarbetarna från Burma arbetar för olagligt låga löner. Foto: Colourbox
inlinebild
Pim van Dorpel. Foto: Ann Patmalnieks

Redan 2012 slog nätverket Schyst resande larm om de låga lönerna på hotellen i Thailand, men inget har förändrats sedan dess. Hälften av de intervjuade arbetarna har lägre löner än den lagstadgade minimilönen och i ett tvätteri arbetar de 17 till 19 timmar per dygn under högsäsong. En av de anställda i ett slakteri har arbetat i två år utan semester.
– Det vi som fackförbund kan göra är att stötta deras rätt till organisering genom olika globala projekt. Här i Sverige kan vi sätta press på de svenska resebolagen, belysa problemen och säkerställa att deras anställda har schysta villkor, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i HRF.

Thailand är en stor turistdestination och har mer än 25 miljoner utländska besökare årligen. Mer än 300 000 svenskar reser dit på semester i vinter och antalet bokningar har ökat med drygt 25 procent sedan förra vintern.
– Jag tycker inte svenskarna ska ha dåligt samvete för att de reser till Thailand, men de borde ställa krav på de svenska researrangörerna. De flesta tror nog att de som arbetar på hotellen har schysta villkor, men så är det inte. Det är ett eget ansvar att ta reda på fakta om villkoren dit man åker.

Thailand har sedan 2006 präglats av politiska motsättningar. I maj 2014 genomförde armén en militärkupp och tog kontroll över landets regering.
– Svenskarna har uppenbart inga problem att åka dit oavsett styre, det är alldeles klart. Men en bojkott skulle bara försämra villkoren för arbetarna där. Däremot måste vi ställa krav på Apollo, Ving och Fritidsresor, så att bolagen delar vinsten med dem som gör jobbet, säger Pim van Dorpel.

Fakta:

I den nya rapporten ”No Holidays for the Burmese” intervjuas 29 migrantarbetare som arbetar i hotellbranschen i Khao Lak och Phuket. Av dem är det 18 som arbetar på sju olika hotell och elva som arbetar på företag som tvättar lakan eller levererar livsmedel till hotellen.

Nätverket Schyst resande är ett samarbete mellan sju organisationer med inriktning på en hållbar turism. I nätverket ingår förutom Hotell-och restaurangfacket, Union to Union, IOGT-NTO-rörelsen, Svenska kyrkan, Svenska kyrkans Unga, Unionen och Fair Action.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här