Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Arbetare utnyttjas på hotell i Thailand

"Jag har aldrig haft semester." Så säger en av de burmesiska gästarbetare som sliter hårt för att svenska turister ska ha det bra i Thailand. En ny rapport visar att de svenska charterbolagen har personal med olagligt låga löner och dåliga arbetsvillkor.

Publicerad 9 december 2015
Arbetare utnyttjas på hotell i Thailand
Gästarbetarna från Burma arbetar för olagligt låga löner. Foto: Colourbox
inlinebild
Pim van Dorpel. Foto: Ann Patmalnieks

Redan 2012 slog nätverket Schyst resande larm om de låga lönerna på hotellen i Thailand, men inget har förändrats sedan dess. Hälften av de intervjuade arbetarna har lägre löner än den lagstadgade minimilönen och i ett tvätteri arbetar de 17 till 19 timmar per dygn under högsäsong. En av de anställda i ett slakteri har arbetat i två år utan semester.
– Det vi som fackförbund kan göra är att stötta deras rätt till organisering genom olika globala projekt. Här i Sverige kan vi sätta press på de svenska resebolagen, belysa problemen och säkerställa att deras anställda har schysta villkor, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i HRF.

Thailand är en stor turistdestination och har mer än 25 miljoner utländska besökare årligen. Mer än 300 000 svenskar reser dit på semester i vinter och antalet bokningar har ökat med drygt 25 procent sedan förra vintern.
– Jag tycker inte svenskarna ska ha dåligt samvete för att de reser till Thailand, men de borde ställa krav på de svenska researrangörerna. De flesta tror nog att de som arbetar på hotellen har schysta villkor, men så är det inte. Det är ett eget ansvar att ta reda på fakta om villkoren dit man åker.

Thailand har sedan 2006 präglats av politiska motsättningar. I maj 2014 genomförde armén en militärkupp och tog kontroll över landets regering.
– Svenskarna har uppenbart inga problem att åka dit oavsett styre, det är alldeles klart. Men en bojkott skulle bara försämra villkoren för arbetarna där. Däremot måste vi ställa krav på Apollo, Ving och Fritidsresor, så att bolagen delar vinsten med dem som gör jobbet, säger Pim van Dorpel.

Fakta:

I den nya rapporten ”No Holidays for the Burmese” intervjuas 29 migrantarbetare som arbetar i hotellbranschen i Khao Lak och Phuket. Av dem är det 18 som arbetar på sju olika hotell och elva som arbetar på företag som tvättar lakan eller levererar livsmedel till hotellen.Nätverket Schyst resande är ett samarbete mellan sju organisationer med inriktning på en hållbar turism. I nätverket ingår förutom Hotell-och restaurangfacket, Union to Union, IOGT-NTO-rörelsen, Svenska kyrkan, Svenska kyrkans Unga, Unionen och Fair Action.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här