Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Arbetare utnyttjas på hotell i Thailand

"Jag har aldrig haft semester." Så säger en av de burmesiska gästarbetare som sliter hårt för att svenska turister ska ha det bra i Thailand. En ny rapport visar att de svenska charterbolagen har personal med olagligt låga löner och dåliga arbetsvillkor.

Publicerad 9 december 2015
Arbetare utnyttjas på hotell i Thailand
Gästarbetarna från Burma arbetar för olagligt låga löner. Foto: Colourbox
inlinebild
Pim van Dorpel. Foto: Ann Patmalnieks

Redan 2012 slog nätverket Schyst resande larm om de låga lönerna på hotellen i Thailand, men inget har förändrats sedan dess. Hälften av de intervjuade arbetarna har lägre löner än den lagstadgade minimilönen och i ett tvätteri arbetar de 17 till 19 timmar per dygn under högsäsong. En av de anställda i ett slakteri har arbetat i två år utan semester.
– Det vi som fackförbund kan göra är att stötta deras rätt till organisering genom olika globala projekt. Här i Sverige kan vi sätta press på de svenska resebolagen, belysa problemen och säkerställa att deras anställda har schysta villkor, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i HRF.

Thailand är en stor turistdestination och har mer än 25 miljoner utländska besökare årligen. Mer än 300 000 svenskar reser dit på semester i vinter och antalet bokningar har ökat med drygt 25 procent sedan förra vintern.
– Jag tycker inte svenskarna ska ha dåligt samvete för att de reser till Thailand, men de borde ställa krav på de svenska researrangörerna. De flesta tror nog att de som arbetar på hotellen har schysta villkor, men så är det inte. Det är ett eget ansvar att ta reda på fakta om villkoren dit man åker.

Thailand har sedan 2006 präglats av politiska motsättningar. I maj 2014 genomförde armén en militärkupp och tog kontroll över landets regering.
– Svenskarna har uppenbart inga problem att åka dit oavsett styre, det är alldeles klart. Men en bojkott skulle bara försämra villkoren för arbetarna där. Däremot måste vi ställa krav på Apollo, Ving och Fritidsresor, så att bolagen delar vinsten med dem som gör jobbet, säger Pim van Dorpel.

Fakta:

I den nya rapporten ”No Holidays for the Burmese” intervjuas 29 migrantarbetare som arbetar i hotellbranschen i Khao Lak och Phuket. Av dem är det 18 som arbetar på sju olika hotell och elva som arbetar på företag som tvättar lakan eller levererar livsmedel till hotellen.

Nätverket Schyst resande är ett samarbete mellan sju organisationer med inriktning på en hållbar turism. I nätverket ingår förutom Hotell-och restaurangfacket, Union to Union, IOGT-NTO-rörelsen, Svenska kyrkan, Svenska kyrkans Unga, Unionen och Fair Action.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 7 juli 2020
Sommartempo på Hotellrevyn
Foto: Istockphoto
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetstillstånd

Riskerar utvisning på grund av corona

En grupp som drabbats extra hårt av coronapandemin är arbetskraftsinvandrarna. Hotellstädaren Tseegii Byambadorj är en av alla som nu riskerar utvisning – och vårdnaden om sina barn.

Publicerad 6 juli 2020
Riskerar utvisning på grund av corona
Tseegii Byambadorj är en av hotell- och restaurangbranschens arbetskraftsinvandrare som nu riskerar utvisning. Foto: Elis Hoffman
Tseegii Byambadorj. Foto: Elis Hoffman

I augusti skulle Tseegii Byambadorj från Mongoliet, som Hotellrevyn skrivit om tidigare, ansöka om permanent uppehållstillstånd i Sverige. Då skulle hon ha varit fyra år hos samma arbetsgivare, och uppfyllde äntligen kraven. Men så kom corona. I mars stängde hotellet hon arbetade på, och nästan all personal varslades om uppsägning.
– Det var en chock. Jag hade inte väntat mig det, säger Tseegii.

För att få stanna i Sverige måste hon hitta ett nytt jobb. Och det snabbt. I början var Tseegii hoppfull. Hon har arbetslivserfarenhet inom flera olika områden, goda vitsord och pratar flera språk flytande. Men hittills har hon kammat noll.
– Jag har sökt över 200 jobb. Men det har inte blivit något. Jag börjar bli väldigt stressad, säger Tseegii.

Det hjälper inte att Migrationsverkets krav på det nya jobbet är många. Det måste vara utannonserat på Arbetsförmedlingen, tillsvidare och tillräckligt hög sysselsättningsgrad. Och även när detta är uppfyllt faller det ofta på att arbetsgivarna tycker att systemet med anställningserbjudande verkar krångligt, säger Tseegii.
– Jag har varit på många anställningsintervjuer som har gått bra. Men när arbetsgivarna förstår att de måste fylla i en blankett om anställningserbjudande så blir det nej. De tycker att det är krångligt, säger Tseegii.

Hon är långt ifrån ensam om sin situation. De senaste åren har Tseegii varit fackligt engagerad, både på sin arbetsplats och i sin HRF-avdelning. Genom sina uppdrag har hon fått kontakt med en stor mängd arbetskraftsinvandrare.
– Det är jättemånga som har blivit av med jobbet. De ringer mig och frågar mig vad de ska göra. Jag försöker hjälpa, men det är svårt att koncentrera sig på att ge rådgivning till andra när jag har samma problem själv.

Tseegii Byambadorj med dottern Anujin. Foto: Elis Hoffman

Tseegii tycker att Migrationsverket borde få möjlighet att ta större hänsyn i en extraordinär situation som denna.
– Det är så många som drabbas. Och bakom dem finns ofta barn och familj, som också drabbas.

Så är det för henne och hennes två barn. Den yngsta, dottern Anujin, är född i Sverige. Men eftersom Tseegii inte har svenskt medborgarskap, så har barnen inte heller det. För att inte återigen behöva slita upp dem ur sitt sammanhang, överväger hon att skriva över vårdnaden på deras pappa.
– Om det är sista utvägen så gör jag det. Barnen vet inget om situationen, de vet bara att jag söker nytt jobb.

Tseegii har nu fått kontakt med en jobbcoach via Trygghetsfonden TSL som ska försöka hjälpa henne. Men Tseegii har tappat hoppet.
– Jag tror inte att det kommer att bli något jobb. Det känns inte så.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Uppsägningar

Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld

Nu har HRF inlett förhandlingar om uppsägningar på Astrid Lindgrens värld, som tvingades stänga i förra veckan. Mer än 300 säsongsanställningar har redan avslutats.

Publicerad 3 juli 2020
Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld
Bullerbyn i Astrid Lindgrens värld kommer att gapa tom i sommar. Foto: Mostphotos

I går, torsdag, hade HRF:s ombudsman Ola Löfqvist sin inledande förhandling med Astrid Lindgrens värld.

– Det absoluta flertalet, 321 på vårt avtalsområde, är visstidsanställda vars anställningar är avslutade med två veckors uppsägningstid. Det är även mellan fem och tio tillsvidareanställda, men där är vi inte färdigförhandlade än.

Beskedet att parken skulle tvingas stänga kom som en chock. Tidigare hade man fått veta att det skulle gå att hålla öppet med de åtgärder man planerat. Till exempel skulle man ha två parallella teaterföreställningar med 50 personer vardera i publiken. Efter att parken varit öppen i några dagar meddelade polisen dock att upplägget stred mot ordningslagens bestämmelser om max 50 personer vid offentliga sammankomster.

Ola Löfqvist. Foto: Jann Lipka/HRF

– Helt ärligt förstår jag det inte. Det är flera hundra meter mellan platserna där man har föreställningarna, säger Ola Löfqvist.

Merparten av de drabbade är unga sommarjobbare.

– Det är väldigt tråkigt för dem som har tänkt sig att tjäna en slant i sommar. Först fick de beskedet att man sköt upp starten, och sedan när man väl har börjat får man bara ett tack och hej efter ett par dagar, säger Ola Löfqvist.

Det är inte bara anställda på Astrid Lindgrens värld som drabbas. I går hade Ola Löfqvist förhandling om uppsägning på två andra arbetsplatser i området.

– Astrid Lindgrens värld är ju den stora magneten, så det här ger ringar på vattnet. Jag vågar inte gissa hur många säsongsjobb som är i fara.

Ingår i temat: Coronakrisen 68 artiklar

Alla artiklar i temat (65 till)
Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här