Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Arbetare utnyttjas på hotell i Thailand

"Jag har aldrig haft semester." Så säger en av de burmesiska gästarbetare som sliter hårt för att svenska turister ska ha det bra i Thailand. En ny rapport visar att de svenska charterbolagen har personal med olagligt låga löner och dåliga arbetsvillkor.

Publicerad 9 december 2015
Arbetare utnyttjas på hotell i Thailand
Gästarbetarna från Burma arbetar för olagligt låga löner. Foto: Colourbox
inlinebild
Pim van Dorpel. Foto: Ann Patmalnieks

Redan 2012 slog nätverket Schyst resande larm om de låga lönerna på hotellen i Thailand, men inget har förändrats sedan dess. Hälften av de intervjuade arbetarna har lägre löner än den lagstadgade minimilönen och i ett tvätteri arbetar de 17 till 19 timmar per dygn under högsäsong. En av de anställda i ett slakteri har arbetat i två år utan semester.
– Det vi som fackförbund kan göra är att stötta deras rätt till organisering genom olika globala projekt. Här i Sverige kan vi sätta press på de svenska resebolagen, belysa problemen och säkerställa att deras anställda har schysta villkor, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i HRF.

Thailand är en stor turistdestination och har mer än 25 miljoner utländska besökare årligen. Mer än 300 000 svenskar reser dit på semester i vinter och antalet bokningar har ökat med drygt 25 procent sedan förra vintern.
– Jag tycker inte svenskarna ska ha dåligt samvete för att de reser till Thailand, men de borde ställa krav på de svenska researrangörerna. De flesta tror nog att de som arbetar på hotellen har schysta villkor, men så är det inte. Det är ett eget ansvar att ta reda på fakta om villkoren dit man åker.

Thailand har sedan 2006 präglats av politiska motsättningar. I maj 2014 genomförde armén en militärkupp och tog kontroll över landets regering.
– Svenskarna har uppenbart inga problem att åka dit oavsett styre, det är alldeles klart. Men en bojkott skulle bara försämra villkoren för arbetarna där. Däremot måste vi ställa krav på Apollo, Ving och Fritidsresor, så att bolagen delar vinsten med dem som gör jobbet, säger Pim van Dorpel.

Fakta:

I den nya rapporten ”No Holidays for the Burmese” intervjuas 29 migrantarbetare som arbetar i hotellbranschen i Khao Lak och Phuket. Av dem är det 18 som arbetar på sju olika hotell och elva som arbetar på företag som tvättar lakan eller levererar livsmedel till hotellen.

Nätverket Schyst resande är ett samarbete mellan sju organisationer med inriktning på en hållbar turism. I nätverket ingår förutom Hotell-och restaurangfacket, Union to Union, IOGT-NTO-rörelsen, Svenska kyrkan, Svenska kyrkans Unga, Unionen och Fair Action.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter ARBETSMILJÖ

Krogar dåliga på att förebygga belastning

Det finns stora brister i hur arbetsplatser hanterar risken för belastningsskador. Det visar Arbetsmiljöverkets senaste inspektion. Restaurangerna hörde till de tre verksamheter som fick flest anmärkningar.

Publicerad 26 oktober 2020 Kommentera
Krogar dåliga på att förebygga belastning
Restauranger har ofta brister när det gäller att förebygga belastningsskador. Foto: Colourbox

Arbetsmiljöverket har under två veckor inspekterat 1 390 arbetsplatser för att undersöka vad de gör för att minimera risken för belastningsskador. Detta är alla arbetsplatser skyldiga att göra, genom att undersöka, riskbedöma och informera.

Inspektionerna visar att det förebyggande arbetet inte sköts som det ska. Fler än hälften av arbetsplatserna med 5 till 19 anställda hade brister, liksom nästan hälften av dem med 20 till 49 anställda. Det var något bättre på större arbetsplatser.
– Den vanligaste bristen var att de inte undersökt och riskbedömt tillräckligt. En del hade inte gjort det alls, andra hade gjort det men missat något, säger Heli Aarnipuro på Arbetsmiljöverket.

De tre verksamheter som fick flest anmärkningar var restauranger, handel och flyttjänster. Övriga inspekterade var bland annat tillverkningsindustri, bilverkstäder och begravningsbyråer.

Hej Gäst MALIN MENDEL

Malin Mendel vill ha hemmakänsla

Utrikeskorrespondenten och kokboksförfattaren Malin Mendel gillar grönt och hemtrevligt.

Publicerad 22 oktober 2020 Kommentera
Malin Mendel vill ha hemmakänsla
Malin Mendel med David Batra. Foto: Peter Wixtröm/TT

Vad får dig att trivas som gäst?
Personliga hotell i gamla byggnader som serverar mat som känns hemlagad. Det kan vara enkelt, men med stil. Men viktigast är att personalen behandlas bra, och att hotellet är klimat- och miljövänligt.

Bästa hotellupplevelsen?
– I Delhi brukar jag bo hos en äldre dam som gjort om sin villa till ett hotell. Hon kramar mig alltid när jag kommer dit, det är som att bo hemma hos någon. På kvällarna kan man äta familjens hemlagade mat vid ett långbord, med gäster från hela världen.

Något från Indien som du skulle vilja fanns i Sverige?
– I Indien är vegetarisk mat det vanligaste. Ofta serveras en thali, en tallrik med olika rätter som bildar en perfekt komponerad måltid. I Sverige kan man få en grillad palsternacka och då undrar man ju var är proteinet?

Nyheter KARPALTUNNEL

Bra att veta om ”baristahandled”

Så uppstår besväret som ger stickningar, fummel och domnade händer – karpaltunnelsyndrom.

Publicerad 20 oktober 2020 Kommentera
Bra att veta om ”baristahandled”
Killen på bilden är modell, annars skulle vi tipsa honom om att göra övningen i punkt 3. Foto: Istockphoto

1 En viktig tunnel. Karpaltunneln sitter mitt i handleden, och leder den viktiga medianusnerven till fingrarna.  Karpaltunnelsyndrom är när nerven kommer i kläm.

2 Ond natt. Får du domningar och stickningar i händer och fingrar, ofta på natten? Då kan det vara just detta syndrom du råkat ut för. Nedsatt känsel, fumlighet, svårt att greppa och lätt att tappa saker är andra tecken. En del blir så svaga att det är svårt att skruva upp till exempel korken på en pet-flaska. Det kan också göra ont i handen och handleden.

3 Tidig insats. Gör armar uppåt sträck och knyt fingrarna, tio gånger per vaken timme. Det kan minska svullnaden i tidiga stadier.

4 Branschjobb frestar på. Upprepade monotona rörelser där man använder mycket kraft är en vanlig orsak. Det blir värre om man inte hinner ta paus. Kockar, städare, diskare och baristor har ofta sådant arbete. Det är inte för inte som karpaltunnelsyndrom också kallas baristahandled.

5 Hjälp finns. En arbetsterapeut kan ge behandling och träning. Stödskena är bra för att undvika böjda handleder som klämmer nerven. Kortisonspruta hjälper ibland. Ibuprofen eller andra antiinflammatoriska medel kan hjälpa. Du kan också prova behandling hos kiropraktor eller naprapat.

6 Dags för kniven. Om inget annat hjälper kan det bli operation. Ett snitt över karpaltunneln skär av ledbandet som täcker den och trycket minskar. Sedan läker ledbandet ihop av sig självt. Efteråt blir det lite mer utrymme för nerven.

7 Ta det lugnt. Efter operationen är du öm och ska ta det lugnt, speciellt under de första veckorna. Går du tillbaka för tidigt till ett arbete som överbelastar handen kan det leda till att operationen måste göras om. Det brukar behövas två till sex veckors sjukskrivning.

Källor: Danderyds sjukhus, Akademiska sjukhuset, 1177

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här