Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Anställd i hemtjänsten vann kongressval

Magnus Ask fick flest röster när Hotell- och restaurangfackets medlemmar i Stockholm röstade fram kongressombud. Magnus är 26 år, bor i Solna och jobbar ? i hemtjänsten.

Publicerad 26 februari 2003

Magnus Ask arbetade som receptionist inom Scandic när den fackliga veteranen Katarina Prodan uppmanade honom att gå en facklig kurs.
? Sedan föreslog hon att jag skulle ställa upp som kongressombud.
Det slutade med att Magnus fick fler röster än sin läromästare, 614 stycken mot Katarinas 577.

Har du bedrivit någon valkampanj?
? Nej, men jag berättade för mina arbetskamrater att jag hade ställt upp i valet och jag har arbetat på tre olika Scandichotell, så kanske var det många som kände till mig. Vi pratar mycket med varandra mellan hotellen också. Om lönerna och avtalet. Och jag har rekryterat en del medlemmar till facket.
Som så många unga inom branschen hade Magnus bara ett tillfälligt jobb. När det tog slut fick han arbete inom hemtjänsten.
? Jag har 1 500 kronor mer i månaden, bättre ob-ersättning och bättre arbetstider. Nu arbetar jag 8?18 och var tredje helg. Det är lyxtider jämfört med mitt förra arbete.

Magnus, som kommer från Skåne, har arbetat till och från på restaurang sedan han var 14 år. Fortfarande gör han inhopp ibland på Scandic Malmen och Järva krog.
Jobbet i hemtjänsten är också ett vikariat, men Magnus har planerat att byta fackförbund.
? Nu får jag stoppa det. Har jag sagt till folk att jag ställer upp som kongressombud, och har jag fått flest röster, så ska jag givetvis åka till kongressen.
Efter det väntar troligen studier.
? Jag har sökt två olika utbildningar, nu hänger det på om jag lyckas läsa upp mitt gamla betyg i matematik.

Fakta: Poströstningen
Fem avdelningar i HRF har poströstat på kongressombud. I samtliga avdelningar blev valdeltagandet högre än då röstningen skedde på möten. I alla avdelningarna ändrade poströstarna på valberedningens förslag.

Så stor andel av medlemmarna poströstade:
Jönköping:   19%
Kalmar-Visby:   17%
Mellannorrland:   15%
Gävleborg:   12%
Stockholm:   9%

Många röster blev underkända, oftast för att medlemmen bara hade röstat på en kandidat. Rösten räknas bara om man rösta på exakt det antal ombud som ska väljas, varken fler eller färre.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här