– Jag älskar sammanhållningen som uppstår när man jobbar hårt och mot en gemensam fiende (gästen), säger Tone Schunnesson, författare och dramatiker. Som gäst uppskattar hon proffsig, men inte för personlig, service.
Tone Schunnesson är författare, dramatiker, krönikör – och branschveteran. Som gäst gillar hon korrekt service, men inte för personlig.
Vad får dig att återvända som gäst?
– Jag är en sucker för ambiance. Och det är lite svårt att sätta fingret på vad det är. Jag vet mer vad det inte är, men jag vill inte såra någon.
– Jag älskar korrekt service och det får mig att komma tillbaka, men inte för engagerad eller personlig service. Till exempel får jag alltid stress om jag går till samma fik ofta och baristan är så ”Cappuccino i dag igen?” För då säger jag bara ja, fastän jag kanske vill ha något annat.
Om någon vill prata om min dag eller hur det går med mitt skrivande … då kommer jag aldrig tillbaka.
Något speciellt du vill ska finnas på ditt hotellrum?
– Badrock, tofflor, kolsyrat vatten, roomservice till kl 00.
Allra bäst har jag gillat att jobba som servitris.
Vilket branschjobb skulle passa dig?
– Alla mina jobb som inte har med skrivande att göra har alltid varit på krogen, nattklubb eller restaurang. Och jag har nästan alltid älskat det.
– Jag älskar sammanhållningen som uppstår när man jobbar hårt och mot en gemensam fiende (gästen). Allra bäst har jag gillat att jobba som servitris, för det passar mig att gå runt mycket och ha lite lösa relationer med gästerna, i stället för mer långvariga relationer som man får när man står i baren.