Under årets sex första månader blev 30 medlemmar i Hotell- och restauranganställdas a-kassa av med sin ersättning då de inte kunnat eller velat ta de jobb som arbetsförmedlingen erbjudit.
Under perioden januari till juni fick a-kassan 67 meddelanden om »ifrågasatt ersättningsrätt« från arbetsförmedlingen.
Ett sådant meddelande kommer om förmedlingen inte tycker att en person ska ha pengar från a-kassan, eftersom personen tackar nej till jobb eller inte vill söka jobb. Det kan också vara så att man inte kan ta ett erbjudet arbete, exempelvis då det saknas barnpassning.
Så här beslutade a-kassan
Om a-kassans utredning visar att arbetsförmedlingen har rätt, så minskas a-kasseersättningen eller dras in helt.
? I ett fall beslutade a-kassan att den personen hade rätt till full a-kassa.
? 25 personer fick sin ersättning sänkt med 25 procent.
? 2 personer blev avstängda under 60 dagar, för otillbörligt uppträdande på jobbet. En sådan avstängning kan komma om den anställde exempelvis varit berusad eller vägrat arbeta.
? 30 medlemmar fick alltså sin ersättning indragen helt.
Så får de tillbaka ersättningen
Den som fått sin a-kassa sänkt eller indragen får tillbaka ersättningen när de kan visa att förhållandena har ändrats, exempelvis att de nu skaffat barnpassning och kan ta de jobb som arbetsfömedlingen anvisar.
Men vissa måste arbeta i sex månader för att få rätt till ersättning igen. Det kan vara personer som avbrutit sitt deltagande i aktivitetsgarantin eller som varit arbetslösa en längre tid utan att vilja samarbeta med arbetsförmedlingen.
Fotnot: 7 av de personer som fått sin ersättningsrätt ifrågasatt hade inte sökt någon ersättning från a-kassan och i 2 andra fall hade arbetsförmedlingen skickat en felaktig rapport.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.