Dina rättigheter Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Visita om bristerna i inbetalningarna

Pontus Sjöstrand, förhandlingschef på Visita, om medlemsföretagens skyldigheter.

Publicerad 2 september 2014
inlinebild
Pontus Sjöstrand, förhandlingschef, Visita. Foto: Charlotte Strömwall/Visita

– En reflektion är att det rent statistiskt är en ganska liten del av företagen. Men visst, det ger någon form av bild, säger Pontus Sjöstrand och vill inte dra för stora slutsatser av vår undersökning.
Han säger att Visitas hållning är tydlig: alla medlemmar ska betala försäkringar och avtalspension för sina anställda.
– Våra medlemmar är bundna av kollektivavtal som reglerar avtalsförsäkringar och avtalspension. Det är kristallklart. Vi har ett gemensamt system som Fora administrerar med villkor som vi har enats om, och man ska betala enligt det systemet.

Pontus Sjöstrand säger att Visita informerar medlemmarna om sina skyldigheter.
– Objektivt är det tillräckligt. Sedan finns det inget system som inte kan förbättras. För den som drabbas av ett administrativt misstag är det så klart ett problem. Men det kan finnas risker med alla stora system, alla system kan utvecklas och förbättras.
I kollektivavtalet finns också en inbyggd ordning för hur HRF och Visita ska hantera fall där felaktigheter i företagens Fora-rapportering uppdagats, säger Pontus Sjöstrand.
– Vi har lokala och centrala förhandlingar och sedan skiljenämnden. Den ordningen har vi enats om, och det är så det ska hanteras.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
107
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här