De hjälper kollegorna med försäkringar
Lorina Gunnarsson och Helena Aronsson. Foto: Kicki Nilsson
försäkringsinformatörer

De hjälper kollegorna med försäkringar

HRF-medlemmarna Helena Aronsson och Lorina Gunnarsson är försäkringsinformatörer på Loka Brunn.

Publicerad 17 december 2020

”Hjälper våra kompisar att få rätt ersättning”

Helena Aronsson är platsombud och Lorina Gunnarsson är skyddsombud på Loka Brunn. Men de är också försäkringsinformatörer! Helena berättar om uppdraget:

Vad gör en försäkringsinformatör?
– Vi informerar och hjälper våra kompisar att få rätt ersättning vid sjukdomar och olyckor. Vi visste inte själva hur många olika försäkringar som fanns innan vi blev informatörer. Varje år kommer det nya.

Har ni exempel på någon händelse?
– En av våra kollegor höll på och packade upp vid vinkylen när svängdörren i vår matsal slogs upp och träffade henne i huvudet. Det ledde till en hjärnskakning. Hon behövde inte betala för sjukhusbesök och fick ersättning för inkomstbortfall.

Vad betyder det att ni är två?
– Det är skönt att kunna bolla frågor och man kommer på olika idéer. Helst skulle det finnas en försäkringsinformatör på varje avdelning på en arbetsplats.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här