Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Vanligt med ”för snälla” anställda

Restaurangbranschen och handeln är värst drabbade när det gäller uteblivna löner, konstaterar Dan Holke, chef för LO-TCO Rättsskydd.

Publicerad 16 juni 2014
inlinebild
Dan Holke. Foto: LO-TCO Rättsskydd

– Restaurangbranschen har ganska många små och ibland kortlivade företag. Dessutom är det en personalintensiv verksamhet, där löner är en stor del av kostnaderna, säger Dan Holke.
Ungefär 40 procent av ärendena hos LO-TCO Rättsskydds arbetsrättsenhet rör löneskulder. Det kan vara lönetvister, där den anställde och arbetsgivaren är oense om hur mycket personen har arbetat, men det vanligaste är att företaget inte har pengar.
– Det är vanligt att anställda är för snälla. Arbetsgivaren säger att det snart kommer in pengar. Ganska många vill tro på det, sedan går tiden och det blir svårt att hinna få ersättning via lönegarantin, säger Dan Holke.
Om företaget går i konkurs gäller det att kontakta facket direkt, eftersom den statliga lönegarantin bara gäller för lön som skulle ha betalats ut max tre månader innan konkursansökan kom in till tingsrätten.
– Ärendena tar ibland lång tid, särskilt när arbetsgivaren är svår att nå, säger Dan Holke.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här