Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fick ut lönen med fackets hjälp

Sami höll på att förlora 40 000 kronor när arbetsgivaren höll inne lönen. Han är inte ensam. Vart femte medlemsärende hos facket handlar på något sätt om lön.

Publicerad 16 juni 2014
Fick ut lönen med fackets hjälp
Sami vände sig till HRF när arbetsgivaren höll inne lönen. Foto: Rebecka Uhlin

Texten uppdaterad 2014-06-27.

Sami hade arbetat över ett år på en snabbmats­restaurang i Stockholm när han blev sjukskriven på grund av ryggproblem. Arbets­givaren svarade med att säga upp honom och lät bli att betala ut innestående lön och semeste­rersättning på sammanlagt 40 000 kronor.
– Jag kunde inte tro att en ­arbetsgivare skulle utnyttja folk så, berättar Sami, som först tänkte ställa upp med sitt riktiga namn, men blev orolig för att det kan påverka hans chanser att få nytt jobb.

Sami har lång erfarenhet som food and beverage manager från sitt hemland. Han tog jobbet för att komma in på den svenska arbetsmarknaden. Han är långt ifrån ensam i branschen om att inte få betalt för sitt arbete. Det är alltför vanligt att Hotell- och restaurangfackets medlemmar inte får ut sina löner, konstaterar HRF:s ombudsmän runt om i landet. Det kan röra sig såväl om den vanliga månads­lönen som semesterersättningar, ob och pensionsinsättningar. Uppskattningsvis en femtedel av ombudsmännens ärenden handlar på något sätt om lön, visar en rundfråga till HRF:s avdelningar i landet.

Samis lön bekostades delvis av Arbetsförmedlingen, men de kunde inte hjälpa honom att få ut pengarna. I stället var det Cecilia Creutz, ombudsman på HRF Stockholm-Gotland, som efter många turer lyckades med det. Arbetsgivaren hade inte kollektivavtal, men var ändå skyldig att förhandla med facket eftersom det gällde en medlem.
– Ägaren slängde på luren i örat på mig flera gånger innan han till sist kom till förhandling. Det är tyvärr vanligt med arbetsgivare som inte kommer till förhandlingar och som blir arga och hetsar upp sig, säger Cecilia Creutz.
Sami tror inte att han skulle ha haft en chans att få sina pengar på egen hand.
– När jag såg hur arbetsgivaren behandlade oss när det gällde arbetstider och arbetsvillkor gick jag med i facket. Medlemsavgiften är ingenting, jämfört med att ha någon som slåss för dig och dina rättigheter.

För enskilda HRF-ombudsmän kan så mycket som hälften av ärendena handla om löner. Så är det för Martin Collander hos HRF Väst. Han arbetade tidigare för fackförbundet IF Metall inom industrin, där löner inte uteblir annat än i extremfall.
– Jag är närmast i chock över att det är så vanligt i restaurangbranschen. Jag trodde inte att det fanns arbetsgivare som systematiskt stjäl pengar från de anställda, men det gör det.
Samma arbetsgivare återkommer ofta bland ärendena. Det är inte bara företag som är nära konkurs som låter bli att betala ut löner, enligt Martin Collander.
De uteblivna lönerna påverkar inte bara dem som själva drabbas, menar han.
– Mycket tid och energi ägnas åt en enskild medlem, i stället för att man jobbar för att förbättra för hela kollektivet. Det här är saker som vi egentligen inte borde behöva bråka om.

Så gör du om lönen uteblir

  • Spara alltid anställningsbevis och lönespecifikationer. De bevisar att du har varit anställd och vad du tjänat.
  • Om du inte får ut rätt lön och arbetsgivaren inte gör något åt saken, vänd dig till ditt fackförbund.
  • Agera direkt. För löneskulder är preskriptionstiden två år, och vid konkurs gäller det att kontakta facket direkt, eftersom den statliga lönegarantin bara gäller för lön som skulle ha betalats ut max tre månader innan konkursansökan kom in till tingsrätten. OBS: I vissa av HRF:s avtal är preskriptionstiden för löneskulder endast ett år, bland annat i avtalet Gröna Riks mellan HRF och Visita.
  • Du måste gå till jobbet även om du inte har fått ut dina pengar, för att senare kunna få lön för uppsägningstiden.
  • –Om du förhindras att jobba, exempelvis för att arbets­platsen är stängd och låst, ska du samma dag anmäla dig till Arbetsförmedlingen.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här