Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

USA: Nio av tio sextrakasseras

Sextrakasserier är inbyggda i den amerikanska restaurangbranschens struktur. Nio av tio kvinnor har sextrakasserats av gäster. Det konstaterar en rapport från Restaurant opportunities center united, ROC.

Publicerad 10 oktober 2014
USA: Nio av tio sextrakasseras
Rädslan att förlora dricks gör att de anställda inte vågar säga ifrån.
inlinebild
Ett globalt problem, säger HRF:s vice ordförande Therese Guovelin. Foto: Elis Hoffman

Det finns ett samband mellan arbetsvillkoren i den amerikanska restaurangbranschen och förekomsten av sexuella trakasserier. I flera av USA:s delstater är den garanterade minimilönen för den som jobbar i ”dricksyrken” väldigt låg, bara 2:13 dollar, cirka 16 kronor i timmen.
De anställda är helt beroende av dricks vilket gör dem väldigt sårbara. Den otrygga situationen gör det svårt att säga ifrån, av rädsla för att förlora dricks eller bli av med arbetspass. Ju lägre minimilönen är desto vanligare är det med sexuella trakasserier, visar undersökningen.

Av kvinnorna har 70 procent utsatts för sexuella trakasserier från en chef eller arbetsledare, samma gäller för 50 procent av männen. Hela 90 procent av undersökningens kvinnor och 70 procent av männen har sextrakasserats av gäster.

– Även om det är en liten undersökning med 865 intervjuade så är den högst relevant. Jag blir otroligt upprörd, men är inte jätteförvånad. Sexuella trakasserier är ett globalt problem, jag har hört liknande från fackliga kamrater runt om i världen. Framför allt inom restaurang och städ, säger Therese Guovelin, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hälften av kvinnorna i undersökningen måste varje vecka hantera tafs och inviter från någon i chefsposition. Två av tre blir sextrakasserade av en arbetskamrat varje vecka.

– Jag är övertygad om att det även i den svenska hotell- och restaurangbranschen, med 46 procent visstidsanställda, är många som drar sig för att säga ifrån. Otrygga anställningar ger tysta arbetsplatser. Man kan bli utsatt både från gäster, chefer och arbetskamrater och den som blir sexuellt trakasserad av någon i chefsposition tänker sig nog för både en och två gånger innan man säger ifrån. Detta är något vi måste prata om. Det här är ett utbrett problem som leder till att folk inte vill stanna i branschen, säger Therese Guovelin.

Undersökningen visar att kvinnliga anställda är värst utsatta när det gäller sexuella trakasserier. Två tredjedelar av dem som jobbar i ”dricksyrken” är kvinnor. Många arbetsgivare ser kvinnliga anställda som ett sätt att locka gäster. Man anställer kvinnor som ser bra ut och uppmanar dem att bemöta gäster flirtigt. Flera som intervjuats berättar att de blivit uppmanade att klä sig ”sexigare”.

Både män och kvinnor har uppmanats att flirta med gäster och det är också vanligt att få sms med sexuellt innehåll från en arbetsledare eller chef. För män i restaurangbranschen följer sextrakasserierna samma mönster som för kvinnor, men i mindre omfattning. Det män utsätts för, i högre grad än kvinnor, är trakasserier med anspelningar på mannens sexuella läggning.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här