Nyheter pengar

”Tar en stor tugga av ersättningarna”

Företag som hjälper drabbade att få ut på försäkringar har medvind. HRF:s avdelningsordförande i Värmland tycker att fler borde vända sig till facket i stället.

Publicerad 16 oktober 2020
”Tar en stor tugga av ersättningarna”
Många tycker att försäkringar är krångligt. Men facket kan hjälpa till med dem som rör arbetslivet. Foto: Colourbox

Det kan låta lockande. Anmäl din skada hos ett företag som tar reda på vilka försäkringar som kan vara aktuella och ser till att du får ersättning. Men Mathias Berntsen, HRF:s avdelningsordförande i Värmland, vill höja ett varningens finger.

– Deras arvoden tar en stor tugga av ersättningarna. Det är ofta inga jättesummor det är fråga om, och så försvinner 25 procent. Det är pengar som ersättningstagaren har större behov av.

När det gäller arbetsrelaterade olyckor och sjukdomar kan den som är medlem dessutom få samma hjälp – gratis.

Om vi och medlemmen hade gjort det tillsammans hade det inte kostat någonting.

Mathias Berntsen. Foto: Johan Eklund

– När jag ser människor som har halkat på jobbet och gjort sig illa och har tagit hjälp av ett sådant företag, då blir jag nästan förnärmad. Om vi och medlemmen hade gjort det tillsammans hade det inte kostat någonting.

Samtidigt har han förståelse för att människor lockas av slippa reda ut försäkringssnåret.

– Jag tror att folk inte vet vilka försäkringar de har via jobbet eller via facket. De anar väl att de har en försäkring någonstans, och så kontaktar de ett sådant här företag i stället för att kontakta oss, Folksam eller Afa. Det är lite sorgligt.

Enligt Mathias Berntsen finns det anledning till självrannsakan. Han menar att det vilar ett tungt ansvar på de fackliga organisationerna att marknadsföra sina egna tjänster.

– Det finns mycket man har rätt till genom sitt medlemskap. LO och fackföreningsrörelsen måste löpande informera om det och marknadsföra sig.

I sin roll möter Mathias Berntsen många medlemmar. Ofta dyker frågan om försäkringar upp.

– Det kan vara en kock som har bränt sig, en städerska som har ryggproblem. Det är ytterst sällan det inte finns skäl att titta på försäkringsdelen. Där finns jättemycket att göra. Det är ett jobb som aldrig tar slut, och det är ganska tacksamt, för det finns ofta något att hämta.

Fråga om jobbet.
112
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här