Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Scandic utbildarom tillgänglighet

Tänk på gästernas behov när ni julpyntar receptionen. Och kom ihåg att även rumstemperatur är en tillgänglighetsfråga. Det är två tips från Scandics nya webbutbildning om funktionsnedsättningar.

Publicerad 3 december 2013
inlinebild
Magnus Berglund, tillgänglighetsdirektör på Scandic. Foto: Scandic

Från reception till restaurang – det finns många sätt att underlätta för gäster med funktionsnedsättning. Det tycker hotellkedjan Scandic som har konstruerat en ny utbildning om gästbemötande.
– Utbildningen finns på vårt intranät och blir obligatorisk för alla Scandicanställda, säger Magnus Berglund, tillgänglighetsdirektör på Scandic.
Kursen finns också på Scandics hemsida, så att alla som vill kan utbilda sig.
– Vi ser det bara som positivt om vi kan engagera fler i rese- och turistbranschen i det här. Vi tycker att det är en viktig fråga och något som fler och fler efterfrågar, exempelvis konferensarrangörer. Människor lever längre och reser också mer som äldre, säger Magnus Berglund.

Utbildningen har fokus på mötet med gästen. Scandic inför receptionsdiskar på två nivåer när de bygger om eller bygger nytt. Receptionister kan använda den lägre delen när det kommer gäster som exempelvis sitter i rullstol, så att även de kan få service i lagom höjd.
För gäster som har svårt att stå längre stunder ska en stol finnas till hands och för den som har nedsatt hörsel underlättar det om papper och penna finns framme på disken och om receptionisten pratar med ansiktet vänt mot gästen.
Nu när julen närmar sig är det viktigt att tänka på tillgängligheten när julgranen ställs fram, så att det fortfarande finns sittplatser i receptionen. Julgrupper ska inte innehålla allergiframkallande blommor som hyacinter.

Receptionen ska också kolla så att rummet görs i ordning för gästens behov. För hotellstädarna kan det handla om att ställa dit en duschstol, sänka duschslanghållaren och se till att extrakuddar inte ligger högst uppe i garderoben.
Även restauranganställda får tips, exempelvis om hur kaffebuffé och tallriksservering kan utformas för att underlätta för gästen. Och om en konferensvärd har en organisation som Reumatikerförbundet inbokad är det en god idé att se till att mötesrummet inte är för svalt.

Läs mer…

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
112
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här