Vilken katastrofkaraktär 
är du på jobbet?
Foto: Eva Thimgren
På jobbet På skoj
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Vilken katastrofkaraktär är du på jobbet?

I nöden prövas personligheten. Vilka förvandlas du och dina arbetskamrater till när katastrofen är ett faktum? Offer-Conny eller Anonyma Ann? Testa dig själv eller dina kollegor.

Publicerad 30 juni 2011

Samla bokstäver! Längst ner hittar du svaret.

1. Strul med överföringen mellan bankerna, byte av revisor eller redovisningsystem? Hur som helst – lönen har inte kommit  och det börjar bli akut. Du…

  • Ringer runt och kollar när de andra fick lön senast, om de märkt av det här förut och när de har tid för ett möte. Startar en Facebooksida. (A)
  • Arbetar extra slappt och långsamt för att visa ditt missnöje. (C)
  • Fyller arbetsgivarens mobilsvar med långa meddelanden där du med darrig röst påpekar att du fått påminnelse på dagisavgiften och skulle behöva hämta ut astma­medicin. (D)
  • Drar dig till minnes serverings­lönesystemets tid, där dricksen var inkomsten och man aldrig visste vad lönen skulle bli. (B)

2. Det är fullbokat men diskaren är sjuk, en servitris dyker aldrig upp och den andra är ny och gör knappt halvfart. Du…

  • Går in i skafferiet och grinar. Hur kan de göra så mot dig? (D)
  • Skrockar hest och börjar berätta om den gången när ni dubbel­bokat två bröllopssällskap på Gäddnäs Värdshus 1978. (B)
  • Skriker »Tillsammans fixar vi det här!« och raggar hjälp från köket, där du har sett en liten praktikant som inte vågar säga nej. (A)
  • Vänder på tröskeln och hoppas att ingen såg dig. Sjukanmäler dig via sms på bussen hem. (C)

3. Det började med tjafs mellan två kollegor men nu har de pratat runt så att nästan alla är indragna i konflikten. Du…

  • Förklarar att kollegorna ska vara glada som inte gick lärling hos Heinz, köksmästaren med känsla för tysk kökshierarki och hårda snärtar med slängen. (B)
  • Trycker lurarna längre in i hörselgångarna och gör dig osynlig när någon pratsugen närmar sig. (C)
  • Tycker att alla tittar konstigt på dig. Men du har ju inte gjort något. Eller har du det? Har någon sagt något om dig? (D)
  • Kavlar upp ärmarna, utser dig själv till neutral och ordnar ett möte med de olika grupperingarna, chefen och så klart dig själv! Här ska redas ut! (A)

4. En golvbrunn har kloggat igen och plötsligt har ni ofrivilligt fotbad upp till anklarna. Du…

  • Får en panikattack. Tänk om du får utslag av något i vattnet? (D)
  • Njuter av de andras beundrande blickar när du kommer stegande med den sugkoppsförsedda vaskrensaren i högsta hugg. (A)
  • Hoppar upp på en arbetsbänk och filmar allt med mobilen.  (C)
  • Jobbar på – det här står dina kökstofflor pall för. Decennier av flottstänk har gjort dem totalt vattentäta. (B)

5. Rummet var för lyhört, köttet var för torrt eller så luktade ångbastun illa – kort sagt: ­gästen är missnöjd och du får ta emot kritiken. Du…

  • Tar fram en gästenkät och börjar fylla i åt gästen, langar fram rabatt-vouchers för framtida bruk eller erbjuder gratis dessert, spa-entré eller någon annan kompensation direkt. (A)
  • Börjar be om ursäkt innan gästen ens har förklarat färdigt. Håller med om allt med gråten i halsen tills gästen slutar klaga och börjar trösta dig. (D)
  • Skjuter in några »jaså« och »jahaja« på passande ställen. Lättar upp stämningen med en kul anekdot som involverar överdosering av klorin vid poolrengöring, ett trasigt ventilationssystem och Astma- och allergiförbundets årsmöte. (B)
  • Nickar och säger att du ska gå och hämta den ansvariga personen i frågan. Håller dig undan tills kusten är klar. (C)

6. Du slår upp ögonen – när du borde har slängt upp dörren till jobbet. Du kommer att bli rejält sen i dag. Du…

  • För sent och för sent? Karl XIV Johan steg aldrig upp förrän efter lunch, och han klarade ändå av att styra ett helt land. (B)
  • Tänker direkt att det är inte ditt fel! Faktiskt. Vem var det som tvingades jobba över i går och sedan fick vänta på skjuts hem. Va? Va? (D)
  • Hinner på väg in underrätta chef, jobbarkompisar (och samtliga medpassagerare på bussen) om att du är sen. Alla samtal avrundas med ett hjärtligt »en gång på sju år, sånt får man leva med«. (A)
  • Kanske kan du säga att du har tittat fel på schemat och trodde du hade ledig dag i dag? Ja, så får det bli tänker du, slår av mobilen och glider ner i sängen igen. (C)

Fakta

Fyra katastrofkaraktärer

Flest D: Du är Offer-Conny!
Det är bra att ha empati, men försök att kasta av dig offerkoftan och känna med någon annan än dig själv. Livet, och arbetslivet, är inte en sammansvärjning mot dig personligen.
Flest A: Du är Scout-Stig!
Du är hjälpsam, duktig och går ibland folk på nerverna. Bli fack­representant eller skyddsombud! Det ger dig en officiell status att styra upp olika saker och om du mot förmodan inte skulle klara av en situation kan du få tips och råd av facket.
Flest B: Du är Gammgäddan Gunvor
Du är omtyckt för ditt lugna sätt och för att du sällan blir skärrad. Tänk dock på att du – eller i alla fall människorna i din ­omgivning – lever här och nu.
Flest C: Du är Anonyma Ann
Det finns ungefär en av dig på varje jobb. Ingen vet riktigt vem du är och om du jobbar kvar. Skönt och konfliktfritt kanske – men bli inte överraskad om de glömmer vad du heter eller att bjuda in dig till personalfesten.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här