På jobbet arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Ta det minsta problemet först”

Gör en lista över vad som ska åtgärdas. Men försök inte lösa allt på en gång. Det säger Marianne Andersson, skyddsombud och receptionist på hotell Scandic Swania i Trollhättan.

Publicerad 26 februari 2013

Marianne har jobbat på Swania sedan 1996, och varit skyddsombud nästan lika länge. En grundsten i hennes arbetsmiljöarbete är skyddsronderna. Hon och ­hotelldirektören går ronden en gång om året, med uppföljning efter ett halvår.
– Vi vill båda två att det ska bli bra, och vi är ofta eniga om vad som behövs. Så samarbetet går bra, utan problem. Men det är också ekonomin som styr, säger Marianne.
Inför ronderna brukar Marianne prata med jobbarkompisarna så att de har hunnit tänka lite på sin arbetsmiljö.
– Man jobbar på och är van vid att saker är som de är. Jag brukar fråga exempelvis »har du bra belysning« och då kommer de på saker.

En del saker går lätt att lösa. Hörselskydd dämpar ljudet av glaskross i återvinningscontainrarna, och i köket använder kockarna öronkåporna när de steker fläsk.
Större åtgärder som kostar pengar kan ta ett tag att driva igenom. Och sådant som kräver ombyggnad kan ta ännu längre tid.
– Vi har en byggfläkt i receptionen nu men skulle egentligen behöva en ny dörr. Men det är dyrt, säger Marianne.
Ventilationen är ett svårlöst problem som återkommer på flera avdelningar. Men även om det kan vara lång väg till målet så är skyddsronden ett bra sätt att få papper på de problem som finns, tycker hon.
Marianne jobbar fackligt på flera håll. I rollen som försäkringsinformatör märker hon ofta att anställda inte riktigt ser vad som är arbetsmiljöproblem och arbetsskador.
– Var går gränsen mellan »jag var slarvig« och ett tillbud? Det kan vara en tjej som har fått brännskador på händerna efter att det stänkt fett. Då säger jag att det där är en ­arbetsskada som du kan få ersättning för.

I Mariannes egen arbetsmiljö fanns det tidigare flera arbetsmiljöproblem.
– Jag började få ont i rygg och nacke. Nu har vi höj- och sänkbart bord i receptionen och rollermouse. Jag bad att få träning och instruktioner för min arbetsställning, som arbetsgivaren bekostade. Då slapp jag bli sjukskriven.
På golvet i baren och i receptionen ligger det också ergonomiska mattor som minskar belastningen på fötter och ben.

Marianne är Swanias enda skydds­ombud vilket gör det svårt att hålla koll på arbetsmiljön i hotellets alla delar.
– Jag vill få någon fler HRF-medlem engagerad från de andra avdelningarna, som kök eller städ. Nu kan jag bara rycka in om det är något jag får höra om.
Annars trivs hon med uppdraget.
– Jag tycker att det är jätteroligt, arbetsmiljö är något som alla tycker är viktigt. När jag ska värva nya förtroendevalda så brukar jag alltid ta upp arbetsmiljön.

Fakta

Mariannes enkla tips för att komma i gång

  • Gör en lista över vad som skulle behöva förbättras.
  • Ta det minsta problemet först och lös en sak i taget.
  • Fråga HRF:s ombudsmän eller andra skyddsombud om ni är osäkra.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här