Nytändning för
Klippans stjärnor
Man Lam och HongTran brukar få beröm av gästerna för sin fina städning. Foto: Magnus Torle
Arbetsplatsen
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nytändning för Klippans stjärnor

Lunch och städning får ta mer tid. Jobbet har blivit roligare och gästerna fler. Uppgraderingen till fyrstjärnigt Best Western-hotell har varit ett lyft både för företaget och de anställda.

Publicerad 14 december 2011

Det är mitt i dagens lunch på Best Western Hotel i Klippan. Kökschefen Stanly Lindgren brassar grillad kycklingfilé med sås på rostad ­paprika och till det ruccolaslungad klyft­potatis. Servitrisen Josefin Larsson och praktikanten Ida Svensson turas om att ­servera. Gästerna låter sig väl smaka av både maten, det hembakta brödet och bärkakan med vaniljsås till efterrätt.
Mellan varven går Stanly själv ut med ett par tallrikar.
– Det är roligt att komma ut och möta gästerna. Tidigare var det mer som en skolmatsbespisning. Då kunde vi ha 287 luncher per dag, i dag har vi 100. Vi har höjt priset från 75 kronor till 89 kronor och sänkt tempot för att kunna ge en bättre service i en lugn miljö. Gästerna står i centrum på ett annat sätt än tidigare.

Stanly var förstekock när ­hotellet hette Klippans Gästis och var trestjärnigt. Han säger att processen med att jobba mot fyrstjärnigt och att bli upptagen som Best Western Hotel har gått hand i hand under året som gått.
– Det har varit en fartig resa och jag förstår egentligen inte att vi grejade att börja med alla förändringar förra året mitt i julbordstiden. Men med två branschvana chefer så har det gått väldigt bra. Vi har en bättre struktur nu och så gäller »UIV« upplevelse i världsklass, berättar Stanly Lindgren.

På en liten ort som Klippan gör förändringen skillnad. I dag syns kommundirektören, en mattläggare, några banktjänstemän och en lokal konstnär i matsalen. Medlemskapet i Best Western-kedjan gör även att betydligt fler internationella gäster hittar dit. Beläggningen har ökat från 25 procent till 75 procent på mindre än ett år. Ett hårt arbete av alla i personalen ligger bakom.
De anställda som har behövt har fått gå olika utbildningar inför uppgraderingen.
– Vi vill att de som jobbar ska kunna fungera som chefer och kanske vilja starta något eget i framtiden, säger Mikael Lundin som äger hotellet tillsammans med sin fru Susanne.
De tog över hotellet första december förra året. Hotellet var nyrenoverat, men de ville höja standarden till fyrstjärnigt.  Att bli ett Best Western-hotell gav dem tillgång till administrativa tjänster som hemsida och bokningssystem.
– Visst har det varit en omvälvande tid för många i personalen. Men i stället för pekpinnar har vi varit tydliga med »Det här ska vi utföra«, sen är det upp till var och en hur de gör det.  

– Jag har lärt mig mycket av Mikael om att vara glad och framåt i mötet med gästerna. Vi som jobbar här trivs tillsammans och det gör det enklare att hålla en hög servicenivå, säger servitrisen Josefin Larsson.
När hotellet hade gått med i Best Western Hotels och fått sin fjärde stjärna sa Michael Lundin till de anställda att deras värde hade ökat med en miljon kronor var.
– De kan söka jobb var de vill i världen nu, det hade de inte kunnat om hotellet fortfarande hade varit ett trestjärnigt ­Gästis.

Bra hotellstäd är ett måste för att hålla standarden uppe. Best Western Hotel i Klippan har Hong Tran och Man Lam. De jobbar alltid tillsammans och är även vänner privat. Båda har varit på hotellet i fyra år.
– Vi har mer tid att städa i varje rum nu.  Tidigare var det tjugo minuter per rum, nu är det en halvtimme.  Det gör att vi kan vara mer noggranna, säger Hong Tran.
Inne i rummen finns flera nya detaljer  som krävs för fyrstjärnigt. Pallarna vid skrivborden är numera stolar med ryggstöd, likaså måste det finnas sex galgar i varje rum. Sminkspegel och hylla för necessär i badrummet och det finns fler tv-­kanaler att välja på för gästen.  
Hong och Mann jobbar effektivt tillsammans. När de har städat klart går de ner i köket och hjälper till med lunchdisken.
–  Jo, vi tror att gästerna är nöjda med vår städning. De brukar berömma oss för att rummen är fina, säger Hong Tran.

En annan nyhet på hotellet är att de också öppnat ett Harrys – ett pubkoncept som ingår i en internationell kedja. På Harrys går det att få en bit mat, något att dricka och kanske se en match. Där kan både hotellgäster och Klippan-borna trivas på kvällarna.
Barchef på Harrys är 23-åriga George Fotiadis, som tidigare jobbade extra som servitör på hotellet. Under året har han utbildat sig på bartenderskolan och även denna dag är han borta på ­utbildning på Harrys Restaurangakademi.
– Gästerna är mer krävande än tidigare, men det är bara roligt. Och med fler internationella gäster blir det många Cosmopolitan i baren. Skulle det vara någon drink jag inte känner till har jag en app i mobilen med recept på 5000 drinkar, säger George Fotiadis på telefon.

Ida Svensson hjälper till inne på Harrys ibland, liksom på alla andra delar av hotellet. Snart är hon klar med sin nio­veckorspraktik på hotellet.
– Jag trivs bra och kommer att fortsätta jobba extra när min praktikperiod är slut. Det är en bra merit.
Snart ska hon få en ny erfarenhet att ta med sig från praktiken.
Halv tre på eftermiddagen står plötsligt ett begravningssällskap på 16 personer och trampar i foajén. De förväntar sig sen lunch, med kaffe och efterrätt. Problemet är att de kommit en vecka för tidigt.
Men alla i personalen gör sitt yttersta; skärmar av matsalen, flyttar bord, dukar fram, tänder ljus och lagar lunch. Och tro det eller ej, tio minuter senare sitter gästerna till bords med dricka i glasen och maten på gång. En insats från personalen värd fler stjärnor än vad som får plats på hotell­skylten.


Best Western Hotell

Hotellet var tidigare trestjärnigt och hette Klippans Gästis.
I december 2010 bytte hotellet ägare och började resan mot fyra stjärnor och Best Western-kedjan.
I dag har hotellet 12 anställda, varav 7 är heltider.

Några krav för fyra stjärnor
Reception bemannad minst 18 timmar, sittplatser i lobbyn, hotellet bemannat dygnet runt, bar minst 6 dagar i veckan, en bekväm fåtölj eller soffa, gästen ska ha tillgång till dator i allmänt utrymme, internetuppkoppling i rum, minibar eller room service, frukost med varma rätter, middagsservering minst 6 dagar i veckan, roomservice med mat, dagstidningar, syset och skoputs.
Källa: SHR

Stjärnprytt i Sverige
Sverige anslöt sig till det europeiska klassificeringssystemet Hotelstars Union förra året. Hotellen bedöms efter 270 kriterier. Det är i dag 615 svenska hotell som är stjärnklassade.
Källa: Hotelstars Union

Trestjärnigt är vanligast

Så här är stjärnorna fördelade över Sveriges hotell.
  • 347 trestjärniga hotell
  • 240 fyrstjärniga hotell
  • 18 tvåstjärniga hotell
  • 7  femstjärniga hotell
  • 3 enstjärniga hotell

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här