Ur artikelarkivet Gamla arkivet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Morgonmål av mästare

? Morgonpigg? Nja, man vänjer sig, säger Sandra Kvarnström. Hon serverar kaffe, te och färskpressad juice direkt vid bordet på Hilton hotel i Stockholm som just fått pris för sin frukostbuffé. Men det krävs slit för att bli bäst. Sandra får känna på det varje morgon ? uppstigning 03.15.

Publicerad 26 maj 2003

Sandra Kvarnström tar nattbussen klockan 04.00 till Alby, där hon får vänta i en kvart tills första tunnelbanan börjar gå. Hon börjar arbeta klockan 05.30. Hon är 19 år, arbetar heltid som frukostservitris på Hilton vid Slussen.
Hotellets färska frukt, färskpressade
juicer, fruktsallad, yoghurt, fil, pålägg, sill, ägg, bröd, marmelad, kaffe, te, pannkakor, våfflor, gröt, omelett, fattiga riddare, korv och bacon har nyligen fått pris av Arla för bästa frukostbuffé. Och frukostmenyn kan göras mycket längre. På Hilton Hotel vid Slussen kan man få nästan allt man kan önska sig till frukost, men för hotellgästen kostar det 120 kronor.
Sandra började i mars 2001 som praktikant och arbetade sedan extra på helger. För ett år sedan blev hon fast anställd.
? Under sommaren börjar vi en halvtimme senare och då behöver jag inte gå hemifrån förrän 04.30. Det ser jag fram emot. När Sandra kommer till jobbet är frukostmatsalen Panorama uppdukad av kvällspersonalen. Hon och hennes kollegor ska duka fram buffén, hälla upp mjölk i kannor och placera ut dem på borden.

Sakar Fowad Muhammed har varit anställd ett och ett halvt år på Hilton. Hon berättar att hon sover gott på nätterna och är pigg på morgonen.
? Jag bor nära. Det tar bara tio minuter med t-banan från Hägersten och jag åker med första tåget varje morgon, säger Sakar som också arbetar heltid.
Sakar är kurdiska från Irak och kom till Sverige för drygt tre år sedan. Hon har läst svenska i ett år på skolan för invandrare, SFI, innan hon fick det här jobbet.
? Jag trivs med mitt yrke. Vi har en bra chef och arbetsplatsen är trevlig, säger hon och travar upp äggkoppar på en hylla. När gästerna kommer sköter hon en av de fyra stationerna. Det finns 160 sittplatser. Servitriserna har vita skjortor, mörkblå västar, långbyxor och förkläde. Allt är tjänstekläder utom skor och strumpor.
Arbetsgivaren tvättar alla kläder utom de vita skjortorna som de anställda tvättar själva.

Frukostkocken Victor Valenzuela börjar sitt arbete en halvtimme före servisen. Han har varit anställd i nästan fem år och känner sig stolt över priset årets bästa frukostbuffé, där 60 bidrag var inskickade till tävlingen.
? Det är ett fint betyg på att vi ger bra service. Gästerna och juryn som granskade oss är nöjda, säger Victor stolt.
Det är han som gör omeletter, våfflor, amerikanska pannkakor och gröt på beställning. Det ingår i priset.

Det är inte bara gästerna som är internationella. Victor kommer ursprungligen från Peru och hans kollega Wioletta Zasadzka från Polen. Han ansvarar för det varma köket och hon för det kalla.
De pratar ofta om att resa. Victor ska till Peru i januari nästa år och Wioletta ska till Thailand i sommar.
? Arbetsgivaren blir glad när jag jobbar hela sommaren och tar semester under lågsäsongen i januari. Vi blir nog nöjda båda två, säger Victor.
? Jag älskar den svenska sommaren och arbetar gärna då.
Wioletta har arbetat i tio år som kallskänka i Sverige varav de tre senaste åren på Hilton. Hon tycker att arbetsplatsen har blivit trevligare sedan Hilton tog över.
Arbetet är inte lika stressigt som förr. Gästerna är färre eftersom frukosten inte längre ingår i rumspriset. Förr hade de 600 gäster som mest mot 400 i dag.

De anställda gillar frukostchefen Charlotte Carlsson. De säger att hon har stenkoll, hon är en bra chef och hon arbetar också på golvet.
? Hilton har ett helt nytt koncept med högre servicenivå och bordsservering. Det är fler anställda som tar hand om gästerna. En gäst ska aldrig behöva vänta mer än två minuter innan det står kaffe och juice på bordet, säger Charlotte som arbetat här sedan förra året. Hon har tidigare varit hovmästare på Hasselbacken.
Vem har bestämt hur maten ska stå och i vilken ordning?
? Vi har arbetat fram det tillsammans, både kök och servis, säger Charlotte och visar på de två serveringsborden, ett för varma rätter och ett för kallskuret.
Sandra berättar att gästerna ändå ofta frågar var kaviaren och senapen står. De står vid det kallskurna, men många vill ha senap till den varma prinskorven eller kaviar till de varma äggen.

Efter frukosten dukar man av, tar bort buffén, gör rent och dukar upp borden för konferenslunch.
Servisen serverar dryck till lunchbuffén och kocken och kallskänkan förbereder frukost för nästa dag.
Det blir mycket disk efter en frukost, cirka tre tallrikar per gäst. Disken tar en entreprenör hand om. Hilton använder inte egen personal här.

Därför är Hilton bäst
Årets Bästa Frukostbuffé 2003 delades ut av Arla. Juryns motivering lyder:
»En stjärna är tänd på den svenska hotellfrukosthimlen. Med en perfekt service, utomordentligt fräscha råvaror, exemplariskt genomtänkt flöde och en behaglig stämningsfull miljö har vi här ett koncept präglat av
nytänkande som kommer att stå modell för branschen under lång tid framöver«

Juryn tittade på komposition, kvalitet,
presentation, service, miljö och design.

Avtalslön ? men vissa guldkanter
? De som är i tjänst denna morgon tjänar enligt avtalet. Tidig morgon ger inte mer pengar i plånboken för dem.
? Men de har personalpris på övernattningar på andra Hiltonhotell i världen. De betalar 250 kronor per natt. Och om personalen bor på hotellet och bokar bord i restaurangen så får de 50 procent rabatt på maten.
? För 350 kronor om året får de ett friskvårdskort och får gå på fotvård och massage. De anställda kan också köpa ett träningskort för 350 kronor om året. Förmånerna gäller alla fast anställda som har jobbat i minst sex månader.
? På födelsedagen får de anställda två biobiljetter.

Italienare vill ha frukt, amerikaner bacon
? De anställda på Hilton har lärt sig att läsa av gästen. Se om de vill prata, eller bara sitta där tysta på morgonen. Hotellet har
många utländska gäster med olika frukostvanor:
? Det är mest skandinaver som äter fil.
? Italienarna vill ha frukt och mineralvatten.
? Amerikanarna vill ha bacon, äggröra och prinskorv.
? Asiater gillar sill.
? Svenskarna äter smörgås och brer ofta sina mackor vid buffén. De är också de mest tacksamma gästerna och kräver inte att allt ska finnas på bordet.

Bildtext:(Foto: Denny Lorentzen)
Här kommer Sakar Fowad Mohammed i fruktpatrullen. Wioletta Zasadzka vill också vara med på ett hörn.
Chefen hugger också i. Charlotte Carlsson fixar pappersarbetet efter frukostruschen.
Frukostkockar behöver äta själva också. Victor Valenzuela tar en paus.
Amerikanen Martin Walker är morgonens första gäst klockan 06.30. Han får lite extra service och han är nöjd med sin vistelse i Sverige. Ryktet om amerikaner stämmer. Han går direkt på de varma rätterna och tar prinskorv, stekta champinjoner, bacon och äggröra.
Dinah Gärtner sköter room-servicen denna dag. Hon dukar en vagn med frukost för två. »Jag fick 45 kronor i dricks«, säger en glad Dinah när hon är tillbaka i köket. »Det är ovanligt med dricks för oss i frukosten, men amerikanarna är ofta generösa«.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här