På gränsstationen Kornsj√∏, mellan Dalsland och Norge, har inget ordinarie tåg stannat på tre år. Men nu stannar ett tåg ibland, trots att det ännu inte är tillåtet enligt norska bestämmelser. Border Train har smugit igång sina tågresor med middag genom Dalsland till Uddevalla. Och de norska pensionärerna tar med sig plånböckerna ombord.
På gränsstationen Kornsjø, mellan Dalsland och Norge, har inget ordinarie tåg stannat på tre år. Men nu står där ett och väntar på sina norska passagerare.
Långsamma norska säkerhetsbeslut gör att det inte får rulla in mer än några hundra meter in i landet. Ändå har Border Train smugit igång med att erbjuda tågresa med middag genom Dalsland till Uddevalla.
Väl där förväntas resenärerna shoppa och sedan fara hem igen.
Tåget är betydligt exklusivare än vad SJ kan erbjuda, det finns rejält med utrymme i passagerarvagnarna, men framförallt en påkostad restaurangvagn med vita dukar, servering vid borden och bar.
Idag är bussen sen. Johanna Fredriksson väntar med välkomstdrink på bricka. Sandra Gustafsson håller reda på biljetterna, medan lokföraren och SJ:s tågmästare ser till att loket växlas till andra änden av vagnsraden.
Och nu kommer bussen. 50 personer skyndar mot tåget. Johanna bjuder från brickan medan tågmästaren manar på passagerarna. Det gäller att komma iväg för att inte trassla till det för mötande tåg.
Restaurangvagnen fylls av förväntansfulla resenärer. De får sina biljetter av Sandra, som måste leta upp var och en av dem, medan tåget sätter sig i rörelse.
När verksamheten kommit igång lite mer ska gästerna, eller om de nu är passagerare, få sina biljetter med posten eller på resebyrån.
Lite förvirrande är det kanske att SJ:s »konduktörer«, tågmästarna, inte har med biljetterna att göra. Men de svarar villigt på frågor om det förbirusande landskapet, innan de drar sig tillbaka till sin kupé.
Serveringen börjar direkt, de flesta resenärer bestämmer sig för den kalla gourmettallriken med vin eller öl, det finns smörgåsar också. Miljön ska vara lite exklusiv, det är utbudet man rationaliserat.
Sedan slutet av april har tåget gått två gånger varje lördag Uddevalla?Kornsjø tur och retur. Tåget kommer till Kornsjø från Uddevalla på morgonen.
Där möter ditbussade norrmän som åker med ner för att shoppa i tre timmar i Uddevalla för att sen återvända med eftermiddagsturen.
Då kan också Uddevallabor som vill ägna några timmar åt restaurang, bar och trubadurunderhållning följa med.
Så småningom ska det bli en senare ren nöjestur från Uddevalla tur och retur Kornsjø med underhållning också. Man ska till och med kunna dansa. Vid vissa turer ingår mat och dryck för 275 norska kronor.
Den här gången är priset lägre och passagerarna betalar för mat och dryck istället. Sandra och Johanna tar första törn i bar och restaurang medan Roberth, som är ombordansvarig, ägnar sig åt pappersarbete.
? Vi har kapacitet för 185 passagerare och nu är det bara 50, men det är bra det så här i början innan vi jobbat in oss, säger Johanna, innan hon tar en vända vid borden.
Om tåget är fullt finns det ytterligare en restaurangvagn och mer personal. Det ska förhoppningsvis inträffa när det norska säkerhetstillståndet är klart. Då kommer tåget att trafikera Fredrikstad, Sarpsborg och Halden, tre gränsstäder som tillsammans bara överträffas av Oslo i folkmängd. Tåget ska även kunna gå torsdag till söndag i framtiden, tror ägaren Svenska Orientexpressen.
I väntan på det är det norska bussbolag som skaffar fram passagerare till den gamla gränsstationen Kornsjø. Två av passagerarna är Kjell och Inger Johanne Andresen:
? Vi åker inte bara för att handla. Inger Johanne har släktingar i Uddevalla som vi ska hälsa på, berättar Kjell.
Inger Johanne har åkt här förr. 1947 kom hon för första gången till Uddevalla med tåget med en stor lapp om halsen.
? Då fanns det knappt mat att få i Norge.
Nu är det knappast matbrist som driver norrmännen att åka till Sverige och handla. Men däremot matpriserna.
Resan kostar visserligen 200 norska kronor plus maten ombord, men i Norge finns en »turkultur« som gör att man gärna åker på utflykt.
Och att unna sig en restaurangvagnsmiddag medan man färdas i stället för att köra egen bil eller trängas på en buss, tycks ändå locka en hel del.
Med de priser som råder i norska butiker så går det att tjäna in det mesta av biljettpengarna. Inte minst som man kan köpa alkohol ombord.
Systembolaget är annars en av de största lockelserna för shoppingresenärer från Norge. Men på Border Train har man en egen butik med alkohol, tobak, parfym och godis, precis som på vilken färja som helst.
Roberth Elf har erfarenhet från restaurangbranschen och färjor. Han har också varit försteman på Systembolaget ett par år. En klockren kombination på Border Train.
? Vi har tillstånd att sälja alkohol på export. Den är inte skattefri, men vi har ändå priser som kan mäta sig med färjor och flygplatser, säger Roberth som förestår butiken.
? Vi håller öppet på resorna upp mot Norge. Då kan gästerna köpa en vanlig norsk tullfri ranson om en liter starksprit, en liter vin, två liter öl och 200 cigaretter. Men de får inte varorna i handen förrän vi är på andra sidan gränsen.
? Eftersom de redan är beskattade i Sverige så behöver man inte vara borta i 24 timmar, förklarar Roberth.
? Vi kallar det Travelshopping, tax free är det inte, skatten ingår ju, och vi vill inte blandas ihop med ett etablerat begrepp, säger han och påpekar att konstruktionen gjorts under insyn av svenska myndigheter.
Det är inte bara norrmän som ska förmås att åka tåg genom Dalsland. Eftermiddagsturen med trubadurunderhållning har hittills lockat minst lika många svenskar.
Roberth tror på att folk vill roa sej på räls.
? Jag jobbade tidigare på en annan version av det här tåget som gick mellan Strömstad och Göteborg. Det ägdes av färjerederiet Color Line. Men rederiet ville inte fortsätta så Orientexpressen köpte tåget.
De anställda byts om med arbetsuppgifterna. På den här resan drar Sandra lasset bakom bardisken.
? På kvällsresan är vi fyra i arbetslaget eftersom butiken är bemannad. Och i och med att passagerarna åker vidare med buss efteråt så blir det lite intensivare i baren då också, säger hon.
Det är då det blir mer passagerarfärja på räls, så att säga.
Sandra har tidigare arbetat både på Kattegatt och Ålands hav. På tåget är möjligen utrymmet mindre, och det är definitivt varmare en dag som denna, men det blir en liknande gästkategori.
Resan genom Dalsland tar strax under två timmar. Först genom ett dramatiskt skogslandskap så småningom ut på Dalslandsslättens jordbruksbygder innan Uddevalla angörs.
Efter färden är det dags för personalen att snygga till i vagnarna, de flesta gästerna har suttit i restaurangvagnen hela vägen, men det är inte någon alltför stökig skara, så snart lägrar sig en tillfällig frid över Border Trains restaurang. I ett hörn i baren står en blombukett och slokar, den har gjort sitt i värmen genom Dalsland.
Fakta: Norgetåget
? Bordertrain ägs av Svenska Orientexpressen AB, som i sin tur ägs av Bengt och Märta?Stina Berg som också står bakom Bengt Martins Resetjänst AB
? Fyra anställda arbetar i restaurang, bar och butik ombord.
? Tåget kan ta 185 passagerare och en extra restaurangvagn kan sättas in.
? Från SJ följer två tågmästare med.
Bildtext: (Foto:Owe Tollesby)
Tåget drivs i privat regi, men Statens Järnvägar står för tågförare och tågvärdar som måste finnas med, bland annat av säkerhetsskäl.
När den norska bussen kommer till Kornsjø väntar mousserande välkomstdrink
medan varje passagerare ska få sin biljett.
Kjell och Inger Johanne Andresen åker till Uddevalla för att hälsa på släkt och handla. Annat var det strax efter kriget då Inger Johanne åkte samma väg för att äta upp sig hos släkten.
Johanna Fredriksson och Roberth Elf hämtar andan i baren sedan passagerarna lämnat tåget för att göra Uddevalla under några timmar.
Vad ska vi ta? Border Train har sin främsta publik bland äldre norrmän som gärna avstår från bilen på sin shoppingtur.
Utanför fönstret flyger det vackra gränslandskapet förbi.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.