På jobbet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Kedjornas bonussystem lockar”

Trots utvecklingen mot allt fler kedjehotell har oberoende hotell sin plats på marknaden. I alla fall de som har något unikt som en etablerad historia på orten, ett bra läge, gott rykte eller fantastiskt kök. Det menar Mats Carlbäck, som just nu skriver sin doktorsavhandling på Handelshögskolan i Göteborg.

Publicerad 28 januari 2013
inlinebild
Hotellekonomen och forskaren Mats Carlbäck. Foto: Magnus Arwidsson

Mats Carlbäck har själv bakgrund som utbildad hotellekonom, och har drivit eget hotell och restaurang utomlands. När han flyttade tillbaka till Sverige, var det med en massa funderingar i bagaget: vilka val gör man som hotellägare, varför, vad är mest effektivt?
Ett sätt att få fler kunder är att ansluta sig till bokningssajter, men ju större sajt desto mer kostar det för hotellägaren. En annan väg till mer lönsamhet är att bli del av en kedja. Men där kan det finnas känslomässigt motstånd.
– Friheten är en central del. Man är inte intresserad av att någon kommer utifrån och ­utövar kontroll.

Det företag som ingår i ett varumärkesparaply får inte bara gemensam marknadsföring.
Graden av kontroll varierar: från ett engångs­arbete med att byta skylt och delar av inredningen, till att varje dag följa kedjans rutiner ochbära företagets kläder.
– I andra länder är det vanligare med återkommande »varumärkesinspektioner« där kedjan kollar upp så att man använder rätt kläder, pennor och så vidare.
Företagaren kan förstås vinna fler kunder och intäkter. Många fokuserar, enligt Carlbäck, intresset på systemen för bonuskunder, lojalitetsprogram, poängkort.
– Kortet har blivit ett slags symbol för den här draghjälpen att få kunder utan att lägga eget jobb på marknadsföring.

Familje­företag har länge ansetts vara det mest effektiva sättet att driva företag, förklarar han. Det beror främst på två saker: korta beslutsvägar och att färre faktorer styr besluten.
Det finns dock en annan skola, som betonar att i större företag finns mer möjlighet till specialisering och professionalitet.
– Jag tror själv att kombinationen »riktiga hotellmänniskor« och professionella ekonomer är det bästa.
I större företag blir det mer komplicerat. Enskilda enheter kan offras för andra. Eller att egna karriärintressen påverkar chefers beslut.

Siffror från den amerikanska hotellmarknaden visar att fristående hotell riskerar att få det tuffare.
– Det är påtagligt att resultaten var bättre för kedjehotell, särskilt då i lågkonjunktur.
Skälen är att större företag förstås har större ekonomiska muskler och möjligheter att omorganisera. I USA visade det sig också att kedjorna var snabbare på att anpassa sig till utifrån kommande förändringar.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här