Dina rättigheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Hör med oss om försäkringen täcker”

Dokumentera dina ägodelar och var inte rädd för att ringa, säger HRF:s försäkringsrådgivare Lisbeth Lundmark.

Publicerad 23 september 2015
inlinebild
Försäkringsrådgivare Lisbeth Lundmark. Foto: Privat

– Om du råkar ut för något, ring och hör med oss om försäkringen täcker. Det värsta du kan få är ett »Nej, det är ingen ersättningsbar skada«, säger Lisbeth Lundmark, ansvarig för HRF:s försäkringar hos Folksam.
Hon har flera råd om vad du kan göra för att få nytta av försäkringarna. Ett tips är Folksams kundservice som i dag finns på 19 språk.
– Vi har ett samarbete med LO och infor­me­rar både om medlems­-
försäkringar och avtals­försäkringar.

Det är också en god idé att förbereda sig innan olyckan är framme.
– Fotografera och filma dina saker och rummen hemma. Värdera arvegods och smycken så att du har det dokumenterat. Du bör kunna bevisa värdet på det som ska ersättas.
Den hemförsäkring som ingår i medlemsförsäkringens baspaket täcker en hel del. Men inte »drulleskador« som när du tappar din mobil i golvet och den går sönder.
– Många frågar om det. Så om du ska teckna någon tilläggsförsäkring så är det den, otursförsäkringen.
Det kan vara så att du redan har den. Är du gift eller sambo med en annan LO-medlem som också har hemförsäkring via sitt medlemskap så uppgraderas ni nämligen till en hemförsäkring, där drulle ingår.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här