Ur artikelarkivet Gamla arkivet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Från jobbet till reklampelaren

Hotell- och restaurangjobb innebär ofta att ge service utan att märkas. Men Susanne, Satu och Daniel har provat på motsatsen. Affischkampanjen, bloggandet och samarbetet med Arla gjort dem lite grann kända.

Publicerad 3 juli 2006

Satu Söderström
Känd som:
En av nio LO-medlemmar som är med i LO:s valkampanj »Jag bygger Sverige«
Till vardags: Jobbar i växel och reception samt är huvudskyddsombud och HRF-representant på Hotell Gothia Towers i Göteborg.

Hur kom det sig att du blev ett av LO:s ansikten utåt?
? Jag tror att det var folk från HRF som hade tipsat LO om mig. Sedan var jag på provintervju och på fotografering.
Hur känns det att se sig själv på stora affischer i busskurer?
? Det känns väldigt konstigt, väldigt overkligt först. Varje gång jag åkte till jobbet såg jag en affisch med mig själv och då satt man ju och log lite resten av vägen.
Vad kunde du påverka?
? Jag redigerade alla texter själv och jag hade och har fortfarande tät mejlkontakt med LO.
Vad sa släkt och vänner?
? Jag hade inte sagt något till familjen eller någon innan allt var klart. Brorsan var på väg till Torslanda och körde nästan av vägen, det stod en sådan där stor affisch nära vägen. Jag fick många telefonsamtal från fackliga kollegor som hade sett den, eller sett den på tv då den synts i bakgrunden. Vännerna skojar alltid, när jag har gått upp och tagit en fika så har de reserverat en plats och skrivit mitt namn.
Blir du igenkänd på gatan?
? Jodå. Vi är ju 700 anställda och de har tapetserat väggarna med affischerna så då blev det ju lite hallå.
Blev det som du hade tänkt dig?
? Jag hade kanske velat ha lite mer med om mitt fackliga arbete men till 99 procent är jag nöjd. Det skulle ju vara kort och lätt att komma ihåg.

Susanne Jönsson
Känd som:
Bloggare på www.susannesval.se, en sida som är en del av Hotell- och restaurangfackets kampanj inför valet 2006.
Till vardags: Arbetar som hotellstäderska på Quality Hotell 11 i Göteborg.

Hur kom det sig att du började blogga?
? HRF sökte efter någon som kunde skriva på bloggen. Och då var det de i Göteborg som hade träffat mig på något möte och tyckte att jag var lite rolig och lite rapp i käften.
Hur känns det att posera i diskhandskar både på hemsidan och på affischer?
? Jättekonstigt. Jag har i vanliga fall inte varit på den sidan kameran så det var konstigt att se sig själv i Metro.
Har du fått några kommentarer?
? På jobbet tycker de att det är lite kul att läsa vad jag skriver om arbetet och så. En del kompisar har också varit inne och tycker det är lite fräckt.
? Barnen tycker att det är roligt att ha mamma på t-shirten. Dottern ville ha en extra stor storlek som hon kan använda som nattlinne.
Blir du igenkänd på gatan?
? Än så länge är det lugnt, men jag förväntar mig mer sånt framåt valet. Nej, jag skojar bara. Jag kan ha privalivet ifred.
Är bloggandet som du hade tänkt dig?
? Det känns bra, det är sådant som händer under dagen som jag reflekterar över. Sådant som står i tidningar eller är på tv eller händer på jobbet. Jag har fått möjlighet och ska vara med på Almedalsveckan och kan granska lite därifrån.
Hur går det att blogga?
? Det är roligt med kommentarer på bloggen. Det går bra att gå in och skriva, jag har inte haft någon skrivtorka. Men det är långt till 17 september.

Daniel Remheden
Känd som:
Årets Barista 2004 samt Arlas ansikte utåt för »Baristamjölk« som Daniel varit med och tagit fram.
Till vardags: Driver Lilla kafferosteriet, som importerar, rostar och mal kaffebönor för försäljning och servering.

Hur kommer det sig att du är med i marknadsföringen av Baristamjölk?
? Jag har varit med och tagit fram den, vi var med och satt nere i ett labb och mixtrade hur länge som helst. Arla tog in oss för vår kompetens, då vill man vara »hands on«. Jag skulle aldrig ställa upp på något som inte är bra. Det ska vara trovärdighet i det och en bra produkt.
Hur är det att ha en egen samlarbild?
? Det är mest en rolig grej, jag tar det inte på så stort allvar. Jag ser mig inte som en kändis utan som ambassadör för min grej.
Samlar din mamma på klipp om dig?
? Nej, det har varit så mycket i tidningarna de senaste åren. Min mamma har sparat vissa artiklar och en löpsedel. Men jag har inte kvar något, man hinner inte hålla koll. Jag har beställt en gång av en pr-byrå allt som har skrivits under året.
Blir du igenkänd på gatan?
? Det har faktiskt hänt. Det var i samband med att det var mycket i tidningarna om mig, och jag var med Tina i rutan. Eller när jag var med i nyhetsmorgon, då händer det att folk kommer fram och säger »Jag såg dig i tv« och att det var intressant.
Har kändisskapet gett dig några möjligheter som du kanske inte haft annars?
? Det ger mig chansen att nå ut med mitt budskap. Och det har gett resultat, det har förändrat väldigt mycket inom kaffe i Sverige. Sedan är det ett stort ansvar, jag får tänka »Är detta något som främjar specialkaffekulturen i Sverige« innan jag gör något.
Finns det något som du ångrar?
? Det beror på hur man är som person, jag ångrar inte mycket som jag har gjort. Det här med att hantera media är en konst i sig. Det är något man får öva.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här