Ur artikelarkivet Gamla arkivet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Dyra tjänstemän blir billiga HRF:are på First Hotel

Nya chefen på First Hotel i Falun, Trons Lena Mattsson, sade upp två av sina mest erfarna medarbetare. Motivet: De ryms inte i den nya organisationen. Istället erbjöds de vikariat med ungefär samma arbetsuppgifter. Men utan chefstitlar, på HRF:s avtal och med 5 000 kronor lägre lön.

Publicerad 15 februari 2002

Efter två månader på chefsstolen kallade Trons Lena Mattsson till informationsmöte, och förklarade varför två av hotellets trotjänare måste gå:
? Jag vill ha en platt organisation med en chef. Jag.
För Hotellrevyn repeterar hon budskapet om den nya platta organisationen – där alla 13?14 anställda ska kunna allt.
? Vår verksamhet är inte så omständlig numera. Alla ska hjälpas åt och alla ska vara delaktiga.
? Vi ska vara flexibla.
De uppsagda har arbetat på hotellet i många år. De beskrivs som oerhört kompetenta, som ?klippor? på hotellet.
Men de var också de enda tjänstemännen ? och medlemmar i HTF. Och därmed dyrare i drift än de övriga som får lön enligt HRF:s avtal.
Hur mycket sparar du på uppsägningarna?
? Det kan jag inte gå in på.

Måste acceptera vikariat
Trons Lena Mattsson ville först inte erbjuda sina två före detta anställda någon ersättning men hittade ? efter förhandlingar med facket ? så småningom två passande vikariat.
De båda anställda har accepterat vikariaten och lönesänkningen. Hade de vägrat riskerade de avstängning från a-kassan i två månader.
? Jag upplever att de har reagerat med förståelse för omorganisationen. Sen vad de tycker rent personligt vill jag inte gå in på.
Kommer de att stanna kvar i företaget?
? Det beror mycket på dem själva.

Samma taktik i Mora
First Hotel har nyligen genomfört en liknande omorganisation på Grand i Mora. Hotelldirektören där, Helena Burtus, jublar över personalens ökade engagemang och omsättningen som växt med 50 procent på fyra år.
? Förr var ingen betrodd att göra någonting, de vågade inte ens trycka på faxen. Nu har vi veckomöten där vi fattar demokratiska beslut om hotellets marknadsföring, försäljning, investeringar och så vidare.
Men omorganisationen på First Hotel i Falun har först och främst med pengar att göra. Helena Burtus beskriver hotellet som konkursmässigt och uppsägningarna som ?nödvändiga för att hotellet ska överleva?.
? Men det är fruktansvärt att behöva säga upp folk.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här