”Det roligaste är att få hjälpa medlemmar”
Junice Muranius, Marie Stang och Ola Löfquist på HRF-kontoret i Växjö. Foto: Mats Samuelsson
På jobbet Mitt förbund
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Det roligaste är att få hjälpa medlemmar”

Oavsett om du bor i Kalmar eller Norrköping så ser Marie, Ola, Lena och Junice till att du får stöd av facket. Ibland räcker det med ett telefonsamtal till arbetsgivaren, i andra fall tar de rullväskorna och rycker ut.

Publicerad 17 november 2010

De senaste åren har Hotell- och restaurangfackets medlemmar i sydöstra Sverige fått stå ut med många förändringar. Avdelningar har slagits ihop, dragits isär och satts ihop igen.
– Det ringer folk från Norrköping, och förstår inte varför de får prata med oss i Växjö och tvärtom. Men förhoppningsvis vet de var vi finns snart, säger Junice Muranius.

Hon är assistent, och den som de flesta medlemmar får prata med när de ringer.
Junice sitter på avdelningskontoret i centrala Växjö. Här finns även ombudsmännen Ola Löfquist och Marie Stang.
– Fast vi är ofta ute på förhandlingar och arbetsplats­besök, så vi är nästan aldrig här samtidigt allihop, säger Marie.

Kort om Sydost

 

  • För medlemmar i: Öster­götland, Jönköping,
    Kronoberg och Kalmar län.
  • Expedition: Växjö.
  • Anställda: Marie Stang, ombudsman och kassör,  Junice Muranius, assistent, Ola Löfquist  och Lena Bengtsson Olsson, ombudsmän. I januari får avdelningen en ny ombudsman,  Stefan Johnsson.
  • Avdelningens ordförande: Stefan Davidsson.
  • Antal medlemmar: 3642.

 

Ännu mer sällan träffar de avdelningens tredje ombudsman, Lena Bengtsson Olsson. Hon sitter i Linköping.
– Avdelningen är ganska stor, så vi har delat upp den mellan oss, säger Ola.
Lenas arbetsområde är Öster­götland. Marie sköter Kalmar län och Ola har hand om Jönköpings och Kronobergs län. Det blir en hel del åkande.
– Ja, vi har faktiskt slutat bära runt på våra kontor och skaffat ordentliga rullväskor. Så det hörs när vi kommer, säger Marie och skrattar.



En dag i veckan
har någon av ombudsmännen telefondag. Då byter de av Junice och svarar i telefon hela dagen. En omväxling som alla gillar.
– Det är lite uppfriskande. Då får man ju svara på alla typer av frågor och samtal som vi inte skulle ha fått annars, säger Ola.
De flesta har frågor om lön. Utebliven, otillräcklig eller försenad. Ibland går det hela vägen till förhandling, men mycket går att lösa med ett brev eller ett samtal till arbetsgivaren, säger Ola.
– Ofta räcker det bara med en ordentlig påminnelse för att medlemmen ska få ut sina pengar.
Och det är när de får och kan hjälpa medlemmarna som jobbet är som roligast, tycker både Ola, Marie och Junice.
– Det känns bra när man ser att vårt arbete betyder något för medlemmarna, säger Marie.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här