Konkurserna fortsätter att öka i Sverige. Allra mest inom hotell- och restaurangbranschen. Det visar kreditupplysningsföretaget Creditsafes siffror för maj.

Konkurserna i Sverige ökade med tre procent i maj jämfört med samma månad förra året.
Men hotell- och restaurangbranschen sticker ut med hela 31 procents fler konkurser samma månad.
En kraftig ökning från en redan hög nivå i april då konkurserna i branschen ökade med 13 procent.
Totalt gick 451 företag i branschen i konkurs fram till och med maj i år.
– Det här är en utveckling som går åt fel håll, konstaterar Henrik Jacobsson, vd på Creditsafe.
Siffrorna är en särskild besvikelse betonar han. Det här är ju en bransch som han hade hoppats skulle ha kommit i gång nu.
– Men tyvärr ser vi fortfarande inte den vändning som krävs för att få i gång ekonomin. Den ekonomiska oron och osäkerheten kring nya tullar dämpar investeringsviljan. Liksom konsumenternas benägenhet att spendera. Det märks särskilt i branscher som handel och restaurang. De är ju beroende av ökad konsumtion, säger Henrik Jacobsson.

Uppskov bakom konkurser
Konkurserna beror enligt Henrik Jacobsson även på en försenad pandemieffekt.
– Många bolag i branschen valde att utnyttja pandemistödet. Nu ska det betalas tillbaka. Det klarar alla inte av.
Ser du någon vändning?
– Jag hoppas att vi kan rapportera om minskat antal konkurser under hösten. Men det är ju osäkert i omvärlden nu med tullhot, krig och nya krig.
Tog två år för konkursvågen att slå till
Inflationen tog fart år 2022. Enligt en konjunkturrapport från arbetsgivarorganisationen Visita tog det två år efter det innan restaurangbranschen började sticka ut i konkursstatistiken.
Det beror enligt Visitas analys på att ”behovet av att umgås, äta och dricka på restaurang har blivit en viktigare del av vår livsstil”. Och att vi inte drar ned på sådana utgifter lika snabbt som under tidigare kriser.
Men nu har försäljningsvolymen på restaurangerna sjunkit fyra kvartal i rad. Och tappet förväntas fortsätta, enligt Visita.
Som medlem får man snabbt hjälp att hålla koll på sina rättigheter

Bassem Majid, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket, HRF, i Mälardalen, har märkt av den accelererande konkursvågen.
– Ja, flera medlemmar har hört av sig och berättar för oss att deras företag gått i konkurs förra månaden.
Bassems bästa råd till de anställda i branschen är att först och främst vara medlemmar i facket.
– En medlem får snabbt hjälp av oss att hålla koll på sina rättigheter, till exempel vad gäller lönegarantin.
Viktigt höra av sig i tid
Och det är viktigt, understryker Bassem Majid, att höra av sig fort som möjligt när man anar att ekonomin är dålig på ens arbetsplats.
– En del arbetsgivare slutar plötsligt att betala löner, och lovar att göra det senare. Men det är en jätteallvarlig situation för den anställde. För vissa arbetsgivare går plötsligt bara under jorden när de konkar. De ansöker inte ens om konkurs. Och varje dag räknas när det gäller lönegaranti!
Oro för avtalslösa ägare
Han ser också en fara på längre sikt med konkurserna.
– Jag vet att vissa av de företag som gått i konkurs nu har blivit uppköpta av avtalslösa nya ägare. Det oroar mig. Det gör vår roll som fackförbund ännu viktigare framöver.
Här kan du läsa fler tips om vad du kan tänka på när företaget du jobbar på börjar gå dåligt eller försätts i konkurs.