Hotell- och restaurangprogrammet är populärt. Men intresset för gymnasieutbildningen har sjunkit. Det visar en LO-rapport om yrkesprogram inom servicesektorn. Facket vill höja kvalitén med certifierade praktikplatser och lärlingssystem liknande byggbranschens.
LO:s utredning har jämfört handels-, hotell- och restaurang-, hantverks- och mediaprogrammet. Detta sedan LO upptäckt att få ungdomar sökte utbildningarna och få lämnade skolan med godkända betyg.
– I dag är det gymnasieskolorna som utser praktikplatserna.Det borde vara facket och arbetsgivarna som har mest kännedom om branschen som gjorde valet, säger HRF-ombudsman Christian Kutzner i Skåne. Han har varit med och gjort utredningen.
Av landets 300 000 gymnasister går 14 700 på hotell- och restaurangprogrammet. Kvalitén på utbildningen skiljer sig för mycket mellan kommunerna, tycker HRF som efterlyser bättre samordning och mer gemensamma satsningar.
Det finns positiva saker med utbildningen. Åtta av tio elever hade jobb inom tre månader efter avslutad utbildning. Tre år efter examen är genomsnittslönen 16 100 kronor, några hundralappar över genomsnittet för andra nyutbildade i servicesektorn.
Det negativa är att tre av fyra elever fick svarta pengar på sin praktik. Det är här man lägger grunden för ett osunt beteende, enligt facket.
– Det är ingen vetenskaplig siffra, men det är vår erfarenhet när vi träffar eleverna. Vi vill peka på att svarta pengar förekommer alldeles för mycket. De får ju inga pengar under själva praktiktiden, utan när de jobbar extra på kvällen, säger Christian Kutzner.
Han anser att hotell- och restaurangutbildningen ändå är mycket bra jämfört med andra länders därför att parterna samråder och det ökar kvalitén.
Branschen har två gesällprov. Ett för kock/kallskänka och ett för serveringsyrket. För att få göra provet krävs ett års yrkeserfarenhet efter utbildningen.
– Vi från facket skulle vilja ha en fyraårig utbildning där sista året är frivilligt. Ett år med praktik, en lärlingsplats, som byggbranschens avtal, säger Christian Kutzner.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.